03292024جمعه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۵۰۷۲۸1930

گردهمایی بزرگ کشاورزان شهرستان شوش در تالار الماس برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

روز چهارشنبه 28 مهر 1395 ساعت 9:30 صبح با حضور فرماندار شوش ، گردهمائی بزرگ کشاورزان شوش با محوریت برگزاری سومین دوره ی انتخابات هیئت مدیره و بازرس انجمن صنفی در تالار الماس این شهرستان برگزار شد .

عبدالرحیم رحیمی نیا رئیس هیئت مدیره ی انجمن صنفی کشاورزان در دوره ی قبل ضمن قدردانی از حضور «فرماندار ـ روئسای ادارات تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ، جهادکشاورزی ، تأمین اجتماعی ، رئیس دفتر دکتر سید راضی نوری نماینده ی شهرستان شوش در مجلس شورای اسلامی ، اعضای شورای اسلامی شهر و جمعی از کشاورزان به تشریح عملکرد سه ساله ی دوره ی دوم  پرداخت و در این خصوص عنوان نمود : انجمن صنفی کشاورزان شهرستان شد در بخش گندم علاوه بر حضور در جلسات ستاد پشتیبانی طرح محوری و پیگیری کمبود کودهای شیمیایی به خصوص کود « اوره » و همچنین مکاتبات متعدد با وزریر جهاد کشاورزی پیرامون لزوم افزایش نرخ خرید گندم ؛ پیگیر خسارات ناشی از بلایای طبیعی نیز از جمله « بارش شدید باران که در ابتدای فصل باعث آب کشتگی و آخر فصل منجر به جوانه زدن دانه ها در خوشه شده بود فعالیت قابل توجهی داشته است .


وی در ادامه به پیگیری ها ، نشست ها ، مکاتبات وهماهنگی ها در بخش « ذرت ، چغندرقند ، آب و خاک ، خشک سالی ها ، تقویت بخشیدن صندوق حمایت از توسعه ی کشاورزی ، داشتن محصولات سالم ، بیمه ی محصولات و کشاورزان » اشاره کرد .

مهندس رضا نجاتی نیز با  قدردانی از رئیس جهاد کشاورزی و انجمن صنفی کشاورزان که در سه سال گذشته با توجه به خشک سالی ها ، کمبود آب و گرانی کود در ابتدای دوره فراز و نشیب ها را پشت سر گذاشتند قدردانی نمود و در ادامه اظهار داشت : من در جمع شما کشاورزان خود را غریبه نمی دانم چون هم کشاورززاده هستم  و هم پدرم با کار در زمین های کشاورزی ما را بزرگ کرد و دانشگاه فرستاد و امروز هم که به عنوان فرماندار در جمع شما حضور دارم هیچ وقت اصالت خود را فراموش نکرده و و به روستایی بودن و کشاورز زاده بودنم افتخار می کنم .


وی در ادامه گندم را قوت لایموت تمام انسان های روی زمین دانست و خاطر نشان نمود : هزاران سال است که گندم ، در تأمین غذای بشر نقش حیاتی ایفا می کنند. باستان شناسان از اهرام مصر نیز گندم کشف کرده اند که در ظروف مخصوص نگهداری می شده و نیز گندم در سرزمین حاصلخیز بین النهرین به عمل می آمده است. و سابقه ای بیش از ۴۰۰۰هزار سال قبل از میلاد برای آن میتوان تخمین زد. گندم به عنوان غله ای سازگار است . گندم از غلاتی است که در نواحی سرد هم کشت می شود. این غله در سراسر جهان در فصول مختلفی کشت می شود، به طوریکه در هر ماه از سال، گندم در یکی از نقاط جهان در حال برداشت می باشد.

امروزه گندم ۱۵تا ۱۸ درصد مصرف مواد غذایی مردم جهان را تشکیل می‌دهد و منبع غذای اصلی مردم در بیشتر کشورهایی است که از خاک شور رنج می‌برند.

فرماندار شهرستان شوش در ادامه به کشاورزی پایدار در شهرستان شوش اشاره کرد و گفت : کشاورزی پایدار را می‌توان به صورت یک روش اکوسیستم برای کشاورزی درک کرد. عملکردهایی که می‌توانند باعث آسیب طولانی مدت در خاک شوند مثل کشت و زرع بیش از اندازه (که به فرسایش منجر می‌شود) و آبیاری بدون زه‌کشی مناسب (که به نمک سازی خاک منجر می‌شود). آزمایش‌های طولانی مدت بهترین اطلاعات را در مورد اینکه چگونه عملکردهای مختلف بر ویژگیهای خاک که برای پایدارپذیری لازم و ضروری هستند تاثیر می‌گذارند در اختیار ما قرار می‌دهد. در آمریکا یک آژانس فدرالی، خدمات حفاظت از منابع طبیعی USDA در ارائه ی کمک‌های مالی و فنی برای کسانی که به پیگیری حفاظت از منابع طبیعی و کشاورزی به عنوان اهداف سازگار علاقه‌مند می‌باشند تخصصی عمل می‌کنند. مهم ترین فاکتورهای برای یک مکان « خورشید ، هوا، خاک، مواد معدنی و آب »  می‌باشد.


وی افزود : از این ۵ فاکتور کیفیت و کمیت آب و خاک بیش از هر چیز تابع مداخلات انسان از طریق زمان و کار می‌باشند. اگرچه هوا و نور خورشید در هر جای این کره ی خاکی در دسترس می‌باشد ولی محصولا کشاورزی به مواد مغذی خاک و دسترس پذیری آب هم بستگی دارند. زمانیکه کشاورزان محصولات را پرورش و برداشت می‌کنند، بعضی از این مواد مغذی را از خاک از بین می‌برند. بدون بازپرسازی، زمین از تقلیل و حذف این مواد مغذی آسیب می‌بیند و یا غیرقابل استفاده می‌شوند یا محصولات کاهش می‌یابند. کشاورزی پایدار به بازپرسازی خاک بستگی دارد در حالیکه استفاده یا نیاز به منابع تجدید نشدنی به حدقال می‌رسد، مثل گاز طبیعی (استفاده شده در تبدیل نیتروژن اتمسفر به کود ترکیبی) یا سنگ‌های معدنی (مثل فسفات) منابع احتمالی نیتروژن که در کل به طور نامحدود در دسترس هستند شامل موارد زیر است:

1 ـ چرخه ی ضایعات محصول و کود چار پایان اهلی و انسانی.

2 ـ رشد سبزیجات بنشنی و گیاهان علوفه‌ای مثل بادام زمینی یا یونجه که همزیستی با باکتریهای تثبیت کننده نیتروژن بنام ریزوبیا ایجاد می‌کنند.

3 ـ تولید صنعتی نیتروژن بوسله فرایند هابر که از هیدروژن استفاده می‌کند و در حال حاضر از گاز طبیعی بدست می‌آید (ولی این هیدروژن در عوض می‌تواند بوسله اکترولیز آب با جریان الکتریسته (شاید از سلول‌های خورشیدی یا آسیب‌های بادی) تولید شود.

4 ـ محصولات مهندسی ژنتیک (غیر سبزیجات بنشنی) برای تشکیل همزیستی‌های تثبیت کننده نیتروژن یا تثبیت نیتروژن بدون همزیستی‌های میکروبی.

فرماندار شهرستان شوش در بخش پایانی سخنان خود به آبیاری نوین به عنوان بهترین و با صرفه ترین روش آبیاری اشاره کرد و تصریح نمود : آبیاری نوین  از نظر علمی تعابیر مختلفی دارد اما به معنای واقعی کلمه ، پخش آب روی زمین جهت نفوذ در خاک برای استفاده گیاه و تولید محصول می‌باشد. هر چند فقط 15 درصد از زمینهای کشاورزی دنیا تحت آبیاری قرار دارند و 85 درصد بقیه به صورت دیم و بدون آبیاری مورد استفاده قرار می‌گیرند اما نیمی از تولیدات کشاورزی و غذای مردم جهان از همین زمینهای آبی حاصل می‌شود. که این خود نشان دهنده اهمیت و نقش آبیاری در بخش کشاورزی است و به طور کلی آبیاری‌های نوین به شکل تحت فشار و به دو « شکل کلی آبیاری قطره‌ای و بارانی »  انجام می‌شود. راندمان آبیاری بارانی تا 70 درصد و آبیاری قطره‌ای تا 95 درصد است ، یعنی در سیستم آبیاری بارانی تا 20 درصد و در سیستم آبیاری قطره ای تا 5 درصد آب تلف می‌شود ، در حالیکه در آبیاری مزارع به روش سطحی حتی با انجام هزینه‌های گزاف و تسطیح اراضی راندمان آبیاری از 50 درصد تجاوز نمی‌کند و در وضعیت سنتی که اکثر اراضی کشور ما به همین ترتیب آبیاری می‌شوند این میزان حتی کمتر از 35 درصد می‌باشد. این بدین معنی است که اگر از روشهای آبیاری بارانی و قطره‌ای استفاده نکنیم، 65 درصد آب مزارع از بین می‌رود و با احتساب آب تلف شده در کانالهای انتقال، میزان تلفات از میزان 75 درصد نیز تجاوز می‌کند. لذا با استفاده از سیستمهای آبیاری تحت فشار می‌توان از تلفات آب جلوگیری کرد تا به رشد اقتصادی و به دنبال آن به توسعه پایدار در همه زمینه‌ها دست یافت . 


در ادامه سومین دوره ی انتخابات هیئت مدیره و بازرس انجمن صنفی کشاورزان شوش با نظارت اداره ی تعاون ، کار و رفاه اجتماعی در بخش هیئت مدیره بین هشت/8 نفر به نام « عبدالرحیم رحیمی نیا ـ عبدالامیر اسلام دوست ـ سید امیر فراغت ـ ابوذر دیناروند ـ مجید رشیدی رضوان ـ علی سرداری ـ غلامحسین دیناروند و حسن محبی » و در بخش بازرسی بین « عبدالرضا اقیانوسی و حجت اله امید نژاد» برگزار شد که قرار است از بین این افراد 5 نفر به عنوان عضو اصلی و 3 نفر به عنوان اعضای علی البدل هیئت مدیره و 1 نفر به عنوان عضو اصلی و آخرین نفر به عنوان بازرس علی البدال انتخاب شوند . و تا اعلام نظر نهایی اداره ی تعاون ، کار و رفاه اجتماعی باید به انتظتر نشست و دید که آیا همان ترکیب دوره ی دوم انتخاب می شود و یا این که دوره ی سوم دست خوش تغییراتی خواهد شد .


 

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست