04202024شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۰۱۰۱۲۰4739

نقدی بر عملکرد حوزه هنری خوزستان

به گزارش شوش نیوز و به نقل از شریف خبر؛ فرهنگ و هنر در خوزستان با قدمتی طولانی،خواستگاه رشد هنرمندانی بزرگ و تولید آثار هنری فاخر در رشته های مختلف بوده است. رخوت در مجموعه ها و نهادهای فرهنگی وهنری یکی از چالش های مهم برای دستیابی به توسعه فرهنگی و هنری خوزستان به شمار می آید .

فرهنگ و هنر در خوزستان با قدمتی طولانی،خواستگاه رشد هنرمندانی بزرگ و تولید آثار هنری فاخر در رشته های مختلف بوده است.

رخوت در مجموعه ها و نهادهای فرهنگی وهنری یکی از چالش های مهم برای دستیابی به توسعه فرهنگی و هنری خوزستان به شمار می رود

در این میان بیشترین آسیب ها متوجه هنرمندان فعال می شود، هنرمندانی که دغدغه هنر متعهد و انقلابی را دارند و نمیتوانند نسبت به عملکرد ادارات و نهاد های فرهنگی بی تفاوت باشند.

هفته هنر انقلاب فرصتی برای بازشناسی و آسیب شناسی فرهنگ وهنر متعهد است

آنچه که در گزارش اول با عنوان “یک بام و دو هوا در حوزه هنری خوزستان” پیرامون عملکرد این نهاد آمد تنها بخشی از نظرات و دیدگاه های هنرمندان بود که بازتاب گسترده ایی داشت.

گویا حوزه هنری خوزستان با چالشی بنام “هنرمندان مطالبه گر” مواجه است که هرکدام دارای شناسنامه وسوابق موجه وقابل تامل هستند.

خانه تکانی در حوزه هنری!

در همین راستا؛عباس کرم الهی سرپرست گروه تئاتر اندیشه شهرستان شوش با اشاره نمایش های مذهبی و دفاع مقدسی که با حضور بچه های مسجد و هنرمندان تولید کرده است گفت ؛: با وجود دفاتری در دزفول و آبادان، متاسفانه حوزه هنری خوزستان جایگاهی در شهرستان شوش ندارد .

این نویسنده وکارگردان خاطرنشان کرد : تا جایی که اطلاع دارم تاکنون هیچ برنامه آموزشی و حمایتی در شوش نداشته است و بهایی به این شهر وهنرمندان آن نداده است‌

وی با انتقاد ازعملکردحوزه ی هنری خوزستان ادامه داد؛ حوزه هنری با یک خانه تکانی و کنار گذاشتن اختلاف نظرها می تواند از ابتدای سال جدید به یاری بچه های مساجد برود و در بخش نمایش های مذهبی آنها را هم در آموزش و هم تولید تقویت نماید .

این پیشکسوت شناخته شده رسانه خوزستان افزود؛ متاسفانه تا الان هیچ روزی نماینده ایی از دفاتر حوزه هنری در دزفول،آبادان و مرکز استان به شهر شوش نیامده است .

کرم الهی تصریح کرد؛حوزه هنری میتواند در فرهنگ وهنر نقش جدی داشته باشد و اگر بخواهد میتواندبا تشکیل جلسات آسیب شناسی با هنرمندان، بصورت شهر به شهر این نقیصه را برطرف کند تا بتواند برای پیش برد فرهنگ وهنر بویژه تئاتر بچه های مسجد فعالیت مثبتی ترسیم کند .


هنر انقلابی یا ولنگاری فرهنگی؟

در عین حال مصطفی بوعذار به جریان اصیل هنر انقلابی تاکید دارد و می گوید؛هیچ گاه بعنوان یک اصل در حوزه هنری خوزستان مطرح نبوده وهمیشه دچار اعمال سلیقه های شخصی و شعارهای پوشالی وتبلیغاتی کذایی همراه بود .

مدیر کانون تئاتر انقلاب و دفاع مقدس خوزستان ادامه داد؛متاسفانه در این مدت شاهد اقداماتی تامل‌برانگیز از حوزه هنری خوزستان بودیم‌ که با ماهیت هنر انقلابی متفاوت است.

مدیر انجمن تئاتر شاهد اهواز یادآور شد؛ نقش حوزه هنری خوزستان در موضوعات راهیان نور ،اربعین حسینی،ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، پرورش استعداد ها درمناطق محروم و ادبیات پایداری کجاست؟

دبیر جشنواره تئاتر خیابانی قرآنی و تعزیه فاطمی خوزستان تصریح کرد؛حوزه هنری خوزستان در هیچ رویداد ارزشی ومعتبر مشارکتی ندارد و بدنبال انحصارطلبی در فرهنگ وهنرخوزستان است.

دبیر جشنواره شعر وداستان خوزستان گفت؛ با این عملکرد نامطلوب، از مدیران ارشد استان خوزستان انتظار می رود به آمارها و ارقام اکتفا نکنند و برای بهبود اوضاع می بایست با نظارت مستمر، پاسخگویی را در مدیران فرهنگی استان نهادینه کنند.

این نویسنده و شاعر خوزستانی با تاکید بر نقدپذیری مدیران فرهنگی گفت؛ هر نهاد و اداره فرهنگی و هنری باید در قبال عملکرد خود پاسخگو باشد واقداماتی همچون برگزاری محافل ادبی با حضور افرادی خاص و انگشت شمار و همچنین مشارکت با برخی سازمانها و نهادها برای جلب توجه، بیشتر به شوآف های تبلیغاتی نزدیک تر است تا کار فرهنگیِ اصیل مورد تاکید در فرمایشات رهبری!

بوعذار در پایان گفت :حوزه هنری خوزستان بدون بهره گیری از نظرات کارشناسان و هنرمندان شناخته شده استان نمی تواند جایگاه خود را در استان پیدا کند و فارغ از شعارها و صرف هزینه های بیت المال در برخی برنامه های بدون خروجی با پسوند “فرهنگی” نشان از ناپختگی و کم تجربه گی در مدیریت این نهاد فرهنگی استان دارد.

حوزه هنری را سامان بدهید

مهین گلیگیری بازیگر تئاتر و رادیو اهواز که سابقه حضور درحوزه هنری خوزستان را دارد با اشاره به شرایط حاکم در حوزه هنری خوزستان گفت؛ این نهاد در بعداز جنگ دارای اهدافی والا ومشخص خوبی داشت و تمام افراد وهنرجویان فعال درگذشته هدف “هنر انقلابی” داشتند

این هنرمندفعال خاطر نشان کرد؛ زنده یاد عبدالرضا حیاتی ،جمالپور و فرهاد مهندس پور نقش مهمی درتوسعه حوزه هنری خوزستان داشتند‌

این پیشکسوت هنرهای نمایشی ادامه داد؛ حوزه هنری با مدیریت محمد جمالپور وضعیت خوب و مطلوبی داشت اما با تغییر مدیریت ها از مسیری که آغازگر آن بود خارج شد و شاهد اعمال سلیقه بودیم .

گلگیری تصریح کرد؛طی این سالها حوزه هنری در دست یک عده افراد افتاد که آن را اداره می کردند که نه هنرجویان خوبی پرورش دادند ونه کارهای فاخری تولید کردند و دیگر ارزش گذاری به پیشکسوتان هم نبود وزمانی که استاد فرهاد مهندس پور،بیت سوده،جمالپور کنارگیری کردند ما هم از آن فاصله گرفتیم.

بازیگر شناخته شده تئاتر وتلویزیون خوزستان با انتقاد از وضعیت موجود گفت؛از مسئولین ارشد حوزه هنری کشور عاجزانه میخواهیم که به وضع حوزه هنری اهواز رسیدگی کنند و آن را سر و سامان بدهند

این صداپیشه رادیوی خوزستان گفت؛ حوزه هنری باید مدیری بالیاقت داشته باشد که به دور ازسلیقه و علایق شخصی ونگاه قومی مدیریت کند و باید کسانی که دلسوز واقعی فرهنگ وهنرانقلابی هستند در حوزه هنری کار کنند

وی در پایان گفت؛حوزه هنری باید بچه های آینده تئاتر اهواز وخوزستان را پرورش بدهد و برای نسل بعدی آمادسازی کند و در کنار مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی تئاتر خوزستان را دوباره زنده کنند.

حوزه هنری اهواز! و چند شهرستان..

مدیر سابق انجمن هنرهای نمایشی شهرستان شادگان با اشاره به محرومیت ها و فعالیت های انجام گرفته توسط هنرمندان گفت؛هرکاری صورت گرفته،برآمده از همت هنرمندان شادگان بوده که زحمت کشیده اند

مسعود آلبوجنام بازیگر و کارگردان تئاتر شادگان خاطرنشان کرد؛ ۳۰ سال هست که در شادگان هستیم و هیچ حمایتی از حوزه هنری خوزستان ندیدیم و بهتر است بگوییم حوزه هنری اهواز!وچند شهرستان که با آنها ارتباط دارند

وی افزود ؛انتظار حمایت از ادارات فرهنگ وارشاد و حوزه هنری نداریم فقط برای هنرمندان سنگ اندازی نکنند

سرپرست گروه هنری ذوالفقار تصریح کرد؛مدیرانی که در پایان سال گزارش عملکرد بالا می دهند،آیا تا بحال پای صحبت ها و دغدغه های هنرمندان شادگان نشسته اند؟

دبیر سابق جشنواده دورق شادگان با انتقاد از وضع موجود هنر ادامه داد؛ما مشکل آموزش هنر داریم که به آن توجهی نمی شود.

حوزه هنری خانه هنرمندان نیست‌!

همچنین محمد رضا دلایر از هنرمندان هنرهای نمایشی وتعزیه کار آبادان با اشاره به شروع فعالیت اش از اواخر دهه هفتاد در حوزه هنری آبادان گفت؛در آن سالها حوزه هنری مرکز پرورش جوانان مستعد بود و طبق شعار این نهاد از هنر انقلابی ودینی حمایت می شد اما در سالهای اخیر به ژانر تخصصی تعزیه توجهی ندارد وحوزه هنری آبادان هیچ حمایتی از گروه ما نکرده است وی خاطرنشان کرد؛ نه تنها من بلکه درصد بالایی از جوانان هنرمند آبادان، دیگر حوزه هنری را خانه خود نمی دانند

دلایر افزود؛ این نهاد حتی محلی برای فعالیت هنری دینی و تعزیه نیست و در این سالها حتی فراخوان های سوگواره ها را بخوبی اطلاع رسانی نمی کنند.

این تعزیه خوان گفت؛ بنده وگروهم تنها مجموعه فعال در عرصه تعزیه خوانی درشهر آبادان فعالیت داریم

این هنرمند آبادانی گفت؛حوزه هنری دیگر خانه هنرمندان نیست بلکه فقط متعلق به کارمندان هنرمندش است.

این نویسنده وکارگردان تاکید کرد؛ حوزه هنری راه خودش راجدا وکج کرد وبه هنرمندان پشت کرده است‌

محمد رضا دلایر در پایان گفت؛؛ ما نسلی بودیم که زحمات بسیاری در حوزه هنری آبادان کشیدیم ولی امروز در آن جایی نداریم.

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست