کد خبر: ۹۷۰۴۲۴3268

نود و پنجمین آیین شهد صلوات شهرستان شوش برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

ساعت 22:05 یکشنبه 24 تیرماه 1397 ، به همت مجمع اهل بیت(ع) و بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان شوش ، نود و پنجمین آین شهد صلوات در منزل « شهید یونس طاهری » با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید توسط  حیدر کاظمی برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ حجت الاسلام محمد جواد حسینوند رئیس اداره ی تبلیغات اسلامی شهرستان شوش  ضمن قدردانی از برگزار کنندگان سلسله برنامه های شهد صلوات ، تقارن برگزاری نود و پنجمین شهد صلوات در منزل شهید جاوید الاثر یونس طاهری با میلاد حضرت فاطمه ی معصومه(س) کریمه اهل بیت را به فال نیک گرفت و  سخنان خود با حدیثی از امام رضا(ع) آغاز نمود .

وی خاطر نشان نمود : یکی از زیارت های مسلّم و مأثور ، زیارت حضرت فاطمه‏ معصومه (س) است که از آن در روایات به عنوان حرم اهل بیت (ع) یاد گردیده و وعده بهشت برای زیارت او داده شده است. امام رضا(ع) در این خصوص می فرماید « هر کس نتواند به زیارت من بیاید، برادرم را در رى یا خواهرم را در «قم» زیارت کند که ثواب زیارت مرا در مى‌یابد. » امام رضا (ع) همچنین در روایتى دیگر مى‌فرماید: «مَنْ زَارَ الْمَعصُومَةَ بِقُمْ کَمَنْ زَارَنى  /// هرکس معصومه را در قم زیارت کند،مانند کسى است که مرا زیارت کرده است.»


حجت الاسلام حسینوند سپس گذدری به زندگی کریمه ی اهل بیت(س)  زد و تصریح نمود : نام شریف آن بزرگوار فاطمه و مشهورترین لقب آن حضرت، «معصومه» است. پدر بزرگوارش امام هفتم شیعیان حضرت موسى بن جعفر (ع) و مادر مكرمه‌اش حضرت نجمه خاتون (س) است . آن بانو مادر امام هشتم نیز هست . لذا حضرت معصومه (س) با حضرت رضا (ع) از یك مادر هستند. ولادت آن حضرت در روز اول ذیقعده سال 173 هجرى قمرى در مدینه منوره واقع شده است. دیرى نپایید كه در همان سنین كودكى مواجه با مصیبت شهادت پدر گرامى خود در حبس هارون در شهر بغداد شد. لذا از آن پس تحت مراقبت و تربیت برادر بزرگوارش حضرت على بن موسى الرضا (ع) قرار گرفت.

وی در ادامه به برخی از ویژگی های حضرت معصومه (س) اشاره کرد و اظهار نمود : بررسی شخصیت برجسته و فضایل گسترده حضرت معصومه(س) در این فرصت چند دقیقه ای امکان پذیر نیست لذا به برخی از این ویژگی ها اشاره می کند : 1 ـ شفاعت از بدو تولد ؛ بالاترین جایگاه شفاعت، از آن رسول گرامی اسلام است که در قرآن کریم از آن به «مقام محمود» تعبیر شده است. و گستردگی آن باجمله بلند: (ولسوف یعطیک ربک فترضی) بیان گردیده است. 2 ـ شرافت خانوادگی ؛ 3 ـ بارگاه حضرت معصومه(س) تجلیگاه حضرت زهرا(س) ؛ قبر شریف حضرت معصومه(س) جلوه گاه قبر گم شده مادر بزرگوارش حضرت صدیقه طاهره (س) می باشد و پاداش زیارتش بهشت است 4 ـ رمز قداست قم ؛ میرمومنان(ع) به اهالی قم درود فرستاده و از جای پای جبرئیل در آن سخن گفته و امام صادق(ع) قم را حرم اهلبیت معرفی کرده وخاک آن را پاک و پاکیزه تعبیر کرده است. امام کاظم(ع) قم را عرش آل محمد (آشیانه آل محمد(ص)) نامیده و یکی از درهای بهشت رااز آن اهل قم دانسته. امام هادی(ع) اهل قم را «مغفور لهم »(آمرزیده) تعبیر کرده و امام حسن عسکری(ع) از حسن نیت آنهاتمجید کرده و با تعبیرات بلندی اهالی قم را ستوده است.اینها و دهها حدیث دیگری که در قداست و شرافت قم و اهل قم ازپیشوایان معصوم به ما رسیده، فضیلت و عظمت این سرزمین را برای همگان روشن می سازند، جز این که باید دید راز و رمز این همه شرافت و قداست چیست؟حدیث فوق که پیرامون ارتحال حضرت معصومه(س) به عنوان پیشگوئی از امام صادق(ع) نقل شد، از راز و رمز آن پرده بر می دارد وروشن می سازد که این همه فضیلت و شرافت، از « ریحانه پیامبر،کریمه اهل بیت، مهین بانوی اسلام، حضرت معصومه(س) » سرچشمه می گیرد، که در این سرزمین دیده از جهان فرو بسته، گردو خاک این سرزمین را توتیای دیدگان حور و ملائک نموده است. 5 ـ تنها خواهر امام هشتم  ؛ نجمه خاتون همسرگرامی امام کاظم(ع) تنها دو فرزند در دامان خود پرورش داد و آنها عبارتند از: « خورشید فروزان امامت، حضرت علی بن موسی الرضا(ع) و ماه تابان درج عصمت، حضرت معصومه(س). »


رئیس اداره ی تبلیغات اسلامی شهرستان شوش  در بخش دوم سخنان خود به عظمت شهید و شهادت اشاره کرد و گفت : من خاک زیر پای هیچ خانواده ی شهیدی خود را حساب نمی کنم چه برسد به  خود شهید که خداوند در مورد آن فرموده است « ولاتَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ اللهِ اَموتًا بَل اَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقون ـ فَرِحینَ بِما ءاتهُمُ اللهُ مِن فَضلِهِ ویَستَبشِرونَ بِالَّذینَ لَم یَلحَقوا بِهِم مِن خَلفِهِم اَلاّخَوفٌ عَلَیهِم ولاهُم یَحزَنون ـ یَستَبشِرونَ بِنِعمَةٍ مِنَ اللهِ وفَضلٍ واَنَّ اللهَ لایُضیعُ اَجرَ المُؤمِنین /// هرگز كسانى را كه در راه خدا كشته شده‏ اند مرده مپندار بلكه زنده‏ اند كه نزد پروردگارشان روزى داده مى ‏شوند ـ به آنچه خدا از فضل خود به آنان داده است‏ شادمانند و براى كسانى كه از پى ايشانند و هنوز به آنان نپيوسته‏ اند شادى مى كنند كه نه بيمى بر ايشان است و نه اندوهگين مى ‏شوند ـبر نعمت و فضل خدا و اينكه خداوند پاداش مؤمنان را تباه نمى‏ گرداند شادى مى كنند »

وی افزود : عقل بشریت خیلی کوتاه تر از آن است که بفهمد چرا  خداوند می فرماید شهید زنده است ؛ چون معامله ی شهید معامله ی همه ی وجودش با خداوند است و برای این می فرماید شهید زنده است  چون ملائکه رحمت شاهد هستند ئر موقع شهادت و برای این که خداوند و فرشتگان  شاهد ورود شهید به بهشت هستند و بالاخره شهید همراه پیامبران  از گذشته ها شهادت می دهند .

حجت الاسلام حسینوند برای تکمیل نمودن سخنان خود تلنگری به زمان هشت سال دفاع مقدس زد و گفت : شب هایی که دشمن در عملیات از تیرهای رسام استفاده می کرد در واقع می خواست روحیه ی رزمندگان را تضعیف نماید غافل از این که رزمندگان  برای شهادت آماده و گوی سبقت را از هم دیگر می گرفتند ، آنها  رفتند و از جان خود گذشتند باید مواظب باشیم ؛ چون خداوند در چنین  برنامه هایی در حال محک زدن ما است ؛ گاها مخالفت و یا بی مهری با برگزاری سلسله برنامه های شهد صلوات که وارد نودوپنجمین مرحله ی خود شده  را هم می بینیم و هم می شنویم ، مگر ممکن است که شهداء دست ما را در این مراسم ها نگیرند ؟ همانگونه که حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای«مدظله العالی» می فرماید « امروز فضیلت زنده نگه داشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست . »  و شما بانیان برگزاری این برنامه با این مخالفت ها و بی مهری ها نباید از شهدا غافل شوید و این راه را محکم ادامه دهید چون نسل چهارم نباید از شهداء فاصله بگیرد . و در این زنده نگهداشتن یاد و خاطره ی شهداء حتی عباس کرم الهی که این نود و پنج آقایین را پوشش داده سهیم است .

وی برای به اثبات رساندن این که شهید زنده است به دو آیه ی دیگر از قرآن کریم اشاره کرد و خاطر نشان نمود : آیه ی 154 از سوره ی بقره « وَلَا تَقُولُوا لِمَنْ يُقْتَلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتٌ بَلْ أَحْيَاءٌ وَلَكِنْ لَا تَشْعُرُونَ/// و كسانى را كه در راه خدا كشته مى ‏شوند مرده نخوانيد بلكه زنده‏ اند ولى شما نمی دانید » و یا آیه ی 169 از سوریه آل عمران « وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ /// هرگز كسانى را كه در راه خدا كشته شده‏ اند مرده مپندار بلكه زنده‏ اند كه نزد پروردگارشان روزى داده مى ‏شوند . »


وی افزود : بعضى از مفسرين اين زندگى شهداء را نوعى حيات غيبى و خاص و درحد زندگى دنيوى وبه صورت نامرئى مى دانند . البته گروهى از همان مفسران به دلائلى اين نوع زندگى را مخصوص شهداى بدر و احد مى دانند . منظور ازحيات و زندگى براى شهيد ، حيات برزخى است كه ارواح در عالم پس از مرگ دارند و نه زندگى جسمانى و مادى . حيات برزخى همان عالم قبر است كه مردگان در آنجا تا قيامت معذّب يا متنعّم خواهند بود . اين نوع حيات به وسيله حواس انسان قابل درك نيست چرا كه حسّ انسان از درك ماوراء حيات مادى و جسمانى عاجز است و حتّى چه بسا آن را فناء و نابودى بپندارد وبه همين دليل خداوند در اينگونه ازآيات براى توجه دادن و آگاه كردن مؤمنين به اثبات اين نوع از زندگى مى پردازد .


حسینوند در جمله ی آخر خود به ارزشمند بودن خون شهید پرداخت و گفت : خون، عزيزترين موجودى پيكر انسان است كه با نبود آن، جان هم نيست. با اين‌ حساب، كسى كه حاضر باشد از «خون‌» خويش در راه مكتب و عدالت و حق بگذرد، آماده جانبازى است و اين همان‌ «شهادت طلبى‌» است كه از الفباى‌ «فرهنگ عاشورا» است. هم آن كه خون مى‌دهد و از جان مى‌گذرد، عزيز است و ماندگار، هم آن كه در راه انتقام‌ خون هاى به ناحق ريخته قيام مى‌كند، كارى امام زمان گونه مى‌كند، چرا كه آن حضرت خونخواه كشتگان كربلاست‌ «اين الطالب بدم المقتول بكربلا» و هم آنان كه از خون‌ شهيدان، الهام حماسه و فداكارى مى‌گيرند، شاگردان لايق مكتب شهادتند. ين كه سیدالشهدا علیه السلام در آغاز حركت به سوى كربلا فرمود: هر كس حاضر است‌ خون ‌قلب خويش را در راه ما نثار و ايثار كند، با ما همراه شود: «من كان باذلا فينا مهجته فليرحل ‌معنا» اشاره به همين فرهنگ شهادت طلبى است. قداست‌ خون شهيد نيز از همين ‌جاست، چرا كه او با خدا معامله مى‌كند و حق اوست كه با اولين قطره خونش كه بر زمين ‌ريخته مى‌شود، آمرزيده شود: «اول ما يهراق من دم الشهيد يغفر له ذنبه كله الا الدين‌»و قطره خونى كه در راه خدا ريخته شود، يا قطره اشكى از خوف خدا، محبوبترين قطره نزد خداوند است: «ما من قطرة احب الى الله عزوجل من قطرتين: قطرة دم فى سبيل الله و قطرة دمعة فى سواد الليل لايريد بها عبد الا الله‌».

در ادامه  حاج نصر پیوست مدیر مجمع اهل بیت(ع) گذری به زندگی نامه ی شهید یونس طاهری زد و گفت : شهید یونس طاهری در تاریخ 6 فروردین 1332 در خانواده ای مذهبی به دنیا آمد ؛شهید طاهری در اوج جوانی ازدواج کرد و ثمره ی  ازدواج این شهید هفت فرزند ـ « 3 پسر و 4 دختر » می باشد . سرانجام  این شهید در تاریخ 11 خرداد 1363 به فیض شهدت نائل گردید و ما امروز دور هم جمع شدیم و برای شادی روح این شهید والامقام  18351 صلوات ، 28000 هزار صلوات گروه ضامن آهوی مشهد ، 12505 صلوات  اهای شهر میانرود و خانمی ازکشور کره ی جنوبی 500 صلوات که در مجموع 59356 صلوات قرائت گردید .


وی در ادامه به برگزاری سومین جشن معصومه ها همراه با پنج سفر زیارتی به بارگاه حضرت معصومه(س) اشاره کرد و خاطر نشان نمود : این جشن به همت مجمع اهل بیت(ع)  روز سه شنبه 26 تیرماه 1397 ساعت 21:30 در سالن امور تربیتی برگزار می شود .

حاج ناصر پیوست در پایان به اجرای نمایش فاخر و ارزشی کماندومینو کاری از گروه تئاتر اندیشه وابسته به انجمن هنرهای نمایشی اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش اشاره کرد و گفت : این نمایش به کارگردانی عباس کرم الهی از روز یکشنبه31 تیرماه  به مدت ده /10 شب در پلاتوی تالار نیایش برگزار می شود که روز دوشنبه 1 مردادماه اعضای مجمع اهل بیت و شهد صلوات با خرید بلیط به صورت نیم بها از این نمایش دیدن و حمایت خواهد نمود .


شایان ذکر است نودو ششمین آئین شهد صلوات روز یکشنبه 31 تیرماه 1397 ساعت 22 در منزل کریم پژوهش به نیت شهید علی پژوهش واقع در کوی ابوذر غفاری  ، خیابان شهید پژوهش  جنب اداره ی بهزیستی برگزار می شود .

لازم به توضیح است تا کنون دکتر حسین لالوند فرزند زنده یاد عبدالرضا لاوند ، فرامرز بهرامی رئیس اداره ی صنعت ، معدن و تجارت شهرستان اندیمشک و فائقه شیرک از نمایش کماندومینو حمایت مالی کرده و در این مراسم ناصر منصوری مسئول دفتر نماینده ی شهرستان شوش در مجلس شورای اسلامی نیز قول مساعدت داد که از این نمایش حمایت نماید .

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست