05082024چهارشنب
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۷۰۲۲۰3182

از کارگران نمونه ی شهرستان شوش تجلیل شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

روز چهارشنبه 19 اردیبهشت 1397  با حضور دکتر غزی سرپرست فرمانداری شهرستان شوش و حمید ظریف خسرخ سرپرست اداره ی تعاون ، کار و رفاه اجتماعی از کارگران نمونه ی کارگاه های تولیدی و صنعتی این شهرستان تجلیل به عمل آمد .

به گزارش شوش نیور ، سرپرست اداره ی تعاون ، کار و رفاه اجتماعی شهرستان شوش ، ضمن قدر دانی از دکتر عدنان غزی به خاطر حضور در آیین ، به دلیل انتخاب روز 11 اردیبهشت به عنوان روز جهانی کارگر اشاره کرد و گفت : روز جهانی کارگر  در واقع یادمان شورش کارگران آمریکائی در اول ماه مه ۱۸۸۶ در شیکاگو است که هر سال در بسیاری از کشورهای جهان جشن گرفته می‌شود. کارگران اعتصابی خواستار تعدیل شرایط کار و کاهش ساعات روزانه کار از 10 ساعت به 8 ساعت بودند. قرار بود که اول ماه مه ۱۸۸۶ در آمریکا (ایالات متحده)، کاهش ساعات کار به هشت ساعت در روز، به اجرا درآید که چنین نشد و در نتیجه، کارگران در گوشه و کنار این کشور دست به تظاهرات زدند و در یک‌هزار و دویست کارخانه و کارگاه، اعتصاب صورت گرفت.


وی افزود : شمار کارگران معترض شهر شیکاگو بیش از سایر شهرها و حدود ۹۰ هزار تن بود. در چهارمین روز تظاهرات شیکاگو، کارگران اعتصابی و هوادارانشان در « میدان بیده » جمع شده و از اینجا به حرکت درآمده بودند. سخنرانان آنان بر یک گاری بزرگ سوار بودند و شعار می‌دادند. پس از طی مسافتی، پلیس اطراف این گاری (چهارچرخه) را گرفت و خواست که تظاهرکنندگان متفرق شوند که ناگهان انفجاری صورت گرفت، یک مامور پلیس کشته شد و چند کارگر و پلیس نیز مجروح شدند. در پی این حادثه، 8 تن به عنوان عامل دستگیر شدند که پنج نفر از آنان کارگر مهاجر آلمانی و یکی هم آلمانی تبعه آمریکا بود. دادگاه یکی از این دستگیرشدگان را به ۱۵ سال حبس محکوم کرد و بقیه محکوم به اعدام شدند که فرماندار ایالت مجازات دو تن از آنان را به حبس ابد تخفیف داد. یکی از محکومان به اعدام، پیش از اجرای حکم خودکشی کرد و چهار نفر دیگر به دار آویخته شدند. با رسیدن اخبار مربوط به این تظاهرات، کشتار و اعدام به سایر کشورها، در گوشه و کنار جهان مراسم یادبود برگزار و هر سال هم تکرار شد که به تدریج اول ماه مه، روز جهانی کارگر عنوان گرفت. چون اعدام‌شدگان شیکاگو عمدتاً آلمانی بودند، در سال ۱۹۳۳ حزب نازی آلمان روز اول ماه مه را روز ملی و تعطیل عمومی اعلام کرد.

ظریف خسرج به دلایل تأخیر براگزاری این آیین اشاره کرد و گفت : قرار بر این بود که مراسم تجلیل از کارگران نمونه ی کارگاه های تولید و صنعتی در هفته ی کار و کارگر برگزار شود اما چون یک روز بنا به دعوت مدیر کل به اهواز رفته بودیم ، و یک روز هم سرپرست فرمانداری شهرستان شوش در تهران حضور داشت لذا امروز بر آن شدیم که این مراسم را بگزار کنیم ضمن این که قرار است بعد از این آیین ، در نلاحیه ی سپاه شهرستان شوش با حضور سرهنگ پاسدار کریم بابایی فرماندهی ناحیه از کارگران مسئول پایگاه های بسیج کارگری تجلیل به عمل آید .


سرپرست اداره ی تعاون کار و رفاه اجتماعی در پایان به آمار کارگران شغال در کارگاه های شهرستان شوش اشاره کرد و تصریح نمود : در شرکت های « نیشکر هفت تپه ، نیشکر میان آب ، گروه صنایع کاغذپارس ، حریر خوزستان ، شرکت قند و تصفیه ی شکر شوش ، کارخانه پاستوریزه ی شیر پگاه خوزستان ، صنایع پاک چوب و شهرک صنعتی » که متشکل از چند کارگاه بزرگ و کوچک می باشد  ، در مجموع 8 هزار نفر مشغول به کار است .

دکتر عدنان غزی سرپرست فرمانداری شهرستان شوش در ابتدا کار و اشتغال انسان اشاره کرد و خاطر نشان نمود : اگر نظام آفرينش را با دقت بررسي كنيم در مي يابيم كه خدا جهان را بر اساس حركت و كار قرار داده و سير تاملي موجودات را بر اين پايه استوار فرموده است . از ذره تا خورشيد ، هر يك از موجودات كوچك و بزرگ اگر از فعاليت و كار باز ايستند ، به مقدار خويش به گوشه يي از اين مظام بزرگ لطمه مي زنند و در مسير تكاملي خود نيز وقفه ايجاد مي كنند . انسان نيز جزئي از اين جهان است و در چنين صحنه ي پرتلاش نبايد بيكار بماند زيرا دور از خرد و انصاف است كه موجودي از فعليت ها و حركتهاي ديگر موجودات بهره بگيرد و خود بهره ندهد و سربار ديگران باشد و نيز مي دانيم كه دستيابي به پيشرفتهاي معنوي و مادي با حركت و كار و كوشش امكان پذير است و آنكه تن به كار نمي دهد و از رنج كار مي پرهيزد خود رااز رسيدن به كمال باز مي دارد ديانت پاك اسلام كه قوانينش بر زير بناي محكم و ريشه دار فطرت بنا شده و مقرراتش خواسته ها و كشش هاي فطري و نهادي انسان را در بر دارد ، به كار ارج مي دهد و بر خلاف برخي اديان پيروان خود را به كار و فعاليت وا مي دارد و گوشه گيري و رهبانيت را ناروا مي شمارد.


سرپرست فرمانداری شهرستان شوش تأمین رزق و روزی حلال برای خانواده را  مجاهدت دانست و در این خصوص تصریح نمود : کسب روزی حلال و رفاه و آسایش خانواده یکی از مواردی است که در اسلام سفارش زیادی بدان شده است. در برخی از روایات، چنین شخصی به مجاهد در راه خدا تشبیه شده و پاداشی چون پاداش آن مجاهد برایش در نظر گرفته شده است ، پيامبر گرامي(ص) می فرماید « مَن طَلَبَ الدُّنيا حَلالاً في عَفافٍ كانَ في دَرَجَةٍ الشّهداءِ. /// كسي که دنياي خود را با عفّت نفس و از راه حلال تأمين مي‌كند مقام و منزلت شهيدان را خواهد داشت. » و یا در حدیثی دیگر می فرماید « اذا وَقَعتِ اللُّقمَةُ مِن حرامٍ في جَوفِ العَبدِ لَعَنَهُ كُلُّ مَلَكٍ في‌ السَّمواتِ و الأرضِ! /// «همين که لقمه ی  حرام داخل اندرون بنده‌اي شد تمام فرشتگان آسمان‌ها و زمين او را لعنت مي‌کنند!»

وی در پایان اظهار داشت : انتظار داریم که در حو.زه ی شهرداری در پنج شهر « شوش ، الوان ، حر ، فتح المبین و شاوور » چنانچه خیابانی به نام کارگر وجود ندارد ، حتما خیابانی را به همین اسم نام گذاری کنند . چون کارگران قشر عظیمی از جامعه را تشکیل می دهند .

در پایان از کارگران نمونه ی کارگاه های تولیدی و صنعتی تجلیل به عمل آمد و علاوه بر اهدا لوح تقدیر ، گروه صنایع کاغذپارس از کارگر نمونه ی خود با اهداء کادو تجلیل ویژه نمود .


شایان ذکر است در مراسمی جداگانه  از « علی احمدی فر ، مجتبی پناهی ، سید عبدالحسین شرفی و سعید سرخه » به عنوان مسئولین پایگاه مقاومت بسیج کارگری  تجلیل به عمل آمد .


سرهنگ کریم بابایی فرماندهی ناحیه ی مقاومت بسیج شهرستان شوش ، حمایت بسیج از قشر کارگر و تولید داخلی را ضروری دانست و گفت : پشتیبانی و حمایت پایگاه های مقاومت بسیج از قشر کارگر خصوصا در سالی که حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای«مدظله العالی» سال 1397 را به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی نام گزاری فرمودند ؛ ضروری است .


وی افزود : قداست کار و کارگر  می بایست توسط کارفرمایان حفظ شود و فرهنگ بسیج ایرانی  در جامعه ی کارگری  برای ما بسیار مهم است .


Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست