04282024یکشنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۰۲۱۲۱۳5035

به بهترین سوغات شهرشوش جایزه داده می شود

به قلم عباس کرم الهی

فرهنگ هر ملت، پیچیدگی‌ها و قواعد خاص خودش را دارد. فرهنگ کشور ما ایران کهن و اسلامی  هم برای هر موقعیتی، عرف خود را تعیین کرده است. مثلا اگر شما به سفر بروید، برای دوستان و اقوام‌تان از آن شهر سوغات می‌آورید. اما سوغات شهر جهانی شوش چیست که تا کنون کسی به فکر آن نیافتده است ؟

دزفول با پرتقال و کلوچه های محلیی باشد یا شکری , زیره ای باشد تا کشمشی قرقی نمل کند همه سوغات دزفول محسوب می شوند .اضفهان با گز و پولکی ـ قم با سوهان و پشمک ـ شیراز با مسقتی و فالوده ـ قمصر با گلاب ـ اهواز با فلافل ـ آبادان با سمبوسه ـ درود با دوغ و نان بی نظیرـ بروجرد لاز نظر کبابـ مشهد با خربزه و طالبی ـ بم با خرمای مضافتی ـ ساوه با انار ـ رفسنجان با پسته ـ کرمان با زیره ـ اندیمشک با باقلو ـ خرم آباد با جگر وز و قره قورت ـ ارومیه و نفل های خوشمزه خرلبفقصوصا نقل بید مشکی ـ کرمانشاه و نان برنجی و کاک ـ ایلام و ون ه ( سقزهای محلی ) خلاسه هرجایی سوغاتی دارد به جز شوش که هم جهانی است هم مذهبی هم تایخی و هم دفاع مقدسی ولی دریغ از یک سوعات مطعر خشمزه و خوشمزه .

خیلی هم سخت نیست مثلا ما حاصل دسترنج دکشاورزان خود را تحتعنونذرت مکزیکی به خورد مردم می دهیم یعنی مکزیک در شوش سوغات دارد اما ما نداریم یا یکنوع شیرینی را با اندکی تعییراتد به عنوان شیریتی دانمارکی می فروشند در همین شوش با عظمت خودمان .

زنان ما در شوش رنگین کمان اقوام  هستیم ؛ عده ای را به غنوان صنایع دستی میراث فرهنگی دادد برخی هارا هم کانون  بسیج هنرمندان دراختیاردارد و عذه ای هم به عنوان زنان خودسرپرست و بد سرپرست مشاور فرماندار در امئر بانوان و خانواده در اختیاردارد اما تاکنون نتوانسته اند سوعات شوش را معرفی کنند؛ حال با آنهایی که بی  تفاوت هستند و گامی برای پیشرفت شهرستان خود ندارد کاری ندارین  اما مثلا همین سوسن محمدی که در خانه ی خود کاباس و سوسیس پخت و پز  می کند در صورت تأیید مرکز بهداشت میتواند یکی از  گزینه های معرفی سوغلت شوش باشد


سوغات آوردن از دیگر شهرستان ها هنر نیست بلکه سوغات آن است که دراقصی نقاط کشور تا آن سوعات را ببینند به یا شوش بیافتند .

ما خوهران بسیجیکانون بسیج  رسانه در این راستا قصد داریم جلسه ای تشکیل دهیم و به بهترین سوغات کا از نظر « طعم ـ رنگ ـ مزه و حجم) شکل وشمایل بهتری داشته باشند جایزه می دهیم و داوران را به فرمانداری شوش معرفی می کنیم تا چنانچه سوعات انتخاب شده موردتأیید قرار گرفت به عنوان سوغاتشوش معرفی شود .دیگر گروه ها درصورت تمایل می توانند به ما ملحق شوند.

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست