04272024شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۰۱۱۰۰۱4888

فرهنگی، هنری و رسانه

رئیس اداره ی سوادآموزی شهرستان شوش به مناسبت آغاز هفته ی سوادآموزی عملکرد خود را تشریح نمود

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

رئیس اداره ی سوادآموزی شهرستان شوش ضمن تبریک آغاز هفته ی سواد آموزی و عرض تسلیت به مناسبت سالروز شهادت بی بی دو عالم حضرت فاطمه ی زهرا(س) در یک گفتگوی اختصاصی عملکرد دستگاه خود را در سالی که گذشت تشریح نمود .

حسین داودی رئیس اداره ی سواد آموزی شهرستان شوش روز پنجشنبه 1 دی ماه 1401 ساعت 10 صبح  در یک گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری تحلیلی شوش نیوز ، عملکرد دستگاه خود در سالی که گذشت را تشریح نمود .

وی در مقدمه ای کوتاه با ادا احترام به بنیانگذار جمهوری اسلامی ، حضرت امام خمینی(ره) و نثار  سلام و درود به ارواح طیبه ی شهداء ، به روز تشکیل نهضت سواد آموزی اشاره کرد و گفت : در ۷ دی ۱۳۵۸ سازمان نهضت سواد آموزی با فرمان امام خمینی(ره) تشکیل شد این سازمان تا سه سال به صورت شورایی اداره می‌شد تا سرانجام حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی به ریاست آن منصوب گردید. اولین کلمه و نخستین فرمان الهی در آخرین کتاب آسمانی، امر به خواندن است، چنان که یاد دادن خواندن و نوشتن، بهایی بود که پیامبر گرامی اسلام برای آزادی اسیران جنگ بدر تعیین فرمود. همچنین آن حضرت برای گسترش احکام اسلامی در سرزمین های دیگر، یاران خود را به یادگیری زبان های گوناگون توصیه می فرمود. در دین و آیینی که جست وجوی دانش، فریضه و عالم، ارجمندترین مردمان است، مسلمانی که دنبال این هدف نباشد، سرزنش می شود و در عوض، بشارت های فراوانی برای جویندگان دانش وجود دارد.

حسین داودی در ادامه گفت : با توجه به اینکه امسال به نسبت سنوات قبل هم تاریخ شروع کلاس گذاری و هم نحوه تشکیل کلاس تغییر داشته اما  تمام کارها و فعالیتهایی که باید در این مدت صورت می گرفت،به نحو شایسته انجام گرفت.شروع کلاس گذاری در سنوات قبل نیمه اول مردادماه صورت می گرفت اما امسال براساس بخشنامه وزارتی از ابتدای آذر ماه کلاس گذاری آغاز شد. نحوه کلاس گذاری قبلا بصورت جداگانه و یکی از شیوه های(سواداموزی- انتقال-تحکیم) تشکیل می گردید،به نحوی که کلاس سوادآموزی با حداقل ۲ نفر و کلاسهای انتقال و تحکیم با ۱۰ نفر شکل می گرفتند و آموزش دهند میتوانست با تشکیل یکی از این دوره ها کلاس را دایر می کرد.


اما امسال طبق دستور سازمان سوادآموزی کلاسها بصورت تلفیقی باید داریر شوند یعنی تلفیقی از سه دوره سوادآموزی، انتقال و تحکیم.که با تلاش همکارانم در اداره سوادآموزی و پس از ابلاغ حجم شهرستان و مشخص شدن زمان تشکیل کلاس، نسبت به برگزاری دوره توجیهی،آموزشی و توانمندسازی آموزش دهندگان به شیوه کلاس گذاری جدید( تلفیقی)مبادرت کردیم که خدارا شکر تا الان که نزدیک یکماه از زمان شروع کلاس گذاری می باشد ما چیزی در حدود ۲۸۰ نفر از سهمیه ابلاغی شهرستان را تحت پوشش بردیم.

رئیس اداره ی سواد آموزی شهرستان شوش در اداره افزود : لازم بذکر است که سهمیه ابلاغی شهرستان ۱۱۸۰ نفر می باشد(سهمیه سوادآموزی ۵۷۸ انتقال۳۹۰ تحکیم ۲۳۰)می باشد.

در استان خوزستان ۸ مرکز یادگیری محلی وجود دارد که تنها شهرستانی که دارای ۲ مرکز یادگیری محلی می باشند فقط  شهرستان های شوش و دزفول هستند که از این ۸ مرکز سهمیه ۲ مرکز را به خود اختصاص داده اند و این یک امتیاز برای شهرستان محسوب می شود و  بزرگترین چالش و مشکلی که در پیش روی این اداره سوادآموزی و آموزش دهندگان وجود دارد، عدم داشتن آمار دقیق و مشخص از افراد بی سواد و کم سواد شهرستان جهت ثبت نام و سوق دادن آنان به کلاس های درس،و این کار باعث میشود که پروسه شناسایی،استعلام، ثبت نام و شروع کلاس به طول بیانجامد و زمان نسبتا زیادی نیاز هست تا این مراحل به سرانجام برسند،  اما در مدارس رسمی این مشکلات و معضلات وجود ندارند و معلم کاری به شناسایی و استعلام و ثبت نام ندارد و فقط در ساعات مشخص شده ایی  در کلاس حاضر میشود وتدریس میکند، اما اموزش دهندگان ما باید تمام مراحل بالا را از شناسایی، استعلام، ثبت نام و حتی پیدا کردن فضا بعنوان کلاس درس باید خودشان مهیا کنند که  با مشقت و سختی زیاد مواجه میشوند وبا این همه مشکلات بازهم به امید روزی که قراره جذب آموزش وپرورش شوند، تحمل می کنند و این سختی ها را با جان و دل میخرند.

علاوه بر مشکلات فوق، بی انگیزگی و عدم رغبت سوادآموزان به درس و ادامه تحصیل و باسواد شدن است،که با توجه به اینکه بیشتر در روستاها ساکن هستند و درگیر معیشت و مشکلات خودشان هستند، رغبتی به آموزش و درس خواندن ندارند.

داودی در ادامه یادآور شد : باتوجه به مصوبه سال ۶۳ اداره سوادآموزی شهرستان  شوش تقریبا ۷۰۰ آموزشیار و آموزش دهنده فعال داشته است که تا قبل از سال ۸۷ هر پنج سال یکبار تبدیل وضعیت و جذب آموزش وپرورش می شدند که از سال ۹۰ به بعد این رویه منتفی شد و فقط از طریق آزمون تبدیل وضعیت میسر بود که خدا را شکر تعداد زیادی از این افراد زحمتکش جذب آموزش و پرورش شدند.درحال حاضر ۶۵ اموزش دهنده فعال داریم که اکثراً از سال ۹۲ تا کنون در شهر و روستاهای مختلف مشعول فعالیت هستند،تعدادی اموزش دهنده غیرفعال قبل از سال ۹۱ داشتیم که از میان این تعداد باز چند نفر که واجد شرایط بودند جذب و  تبدیل وضعیت شدند تعدادی هم به دلایل مختلف و بیشتر مشکلات شخصی با قطع همکاری با نهضت سواداموزی، غیر فعال شدند.در دو سال گذشته به حمدالله تعداد ۴۷ نفر که سابقه فعالیت در سنوات قبل با اداره سواداموزی داشته اند و بعنوان آموزش دهنده فعالیت میکردند از سهمیه ایثارگری استفاده نموده اند و جذب آموزش وپرورش شدند.

حسین داودی رئیس اداره ی سواد آموزی شهرستان شوش در پایان از تمامی همکاران  تشکر و قدردانی نمود و گفت : از اعضای شورای پشتیبانی سوادآموزی و حامیان عزیزی که با ما همکاری داشتند بخصوص اصحاب رسانه که همیشه حامی و پشتیبان ما بودند علی الخصوص برادر ارزشی و دلسوز شهرستان شوش عباس کرم الهی تقدیر وتشکر می کنم.

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست