05052024یکشنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۰۰۱۱۲۳4687

اختتامیه دوازدهمین جشنواره بین المللی شعر رضوی در شوش برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

عکس ـ قاسم لطیف ـ رضا حسن غلامعلی

در هوایی سرد ، بارانی و بادی شدید ، اختتامیه ی دوازدهمین بین المللی شعر رضوی به زبان عربی در مسجد امامزاده عبدالله بن علی(ع) و دعبل ابن علی خزاعی برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ ساعت ۱۵:۳۰ روز شنبه ۲۳ بهمن ماه ۱۴۰۰ آیین اختتامیه ی دوازدهمین جشنواره ی بین المللی شعر رضوی به زبان عربی ، ابتدا در صحن امامزاده عبدالله بن علی(ع) و دعبل ابن علی خزاعی با تلاوت آیاتی از قرآن کریم توسط حیدر کاظمی آغاز شد، اما به خاطر باد شدید و بارندگی ادامه ی آن در مسجد این مکان مقدس برگزار شد .

آیین به همت اداره ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان و به میزبانی اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش و با حضور « دکتر محمد جوروند مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان ، حجت السلام شیخ مهدی علیزاده اصل امام جمعه ی شهرستان شوش ، دکتر عدنان غزی فرماندار شهرستان شوش، محمد کعب عمیر نماینده مردم شوش و کرخه در مجلس شورای اسلامی، محسن ستاری فر معاونت سیاسی ، امنیتی و اجتماعی فرمانداری شهرستان شوش ، اعضای شورای تامین شهرستان شوش ، جمعی از مدیران استانی ، مسئولین محلی ، اصحاب رسانه و مطبوعات ،شاعران منتخب و جمعی از مردم ولایتمدار شوش » برگزار شد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان ؛ ضمن عرض خیرمقدم به کلیه ی حاضرین در دوازدهمین اختتامیه ی جشنواره ی بین المللی شعر رضوی که هر ساله به میزانی شوش برگزار می شود گفت : دوازده سال متوالی است که اختتامیه ی این  جشنواره در صحن مقبره ی دعبل خزاعی در شهرستان شوش برگزار می شود و از ابتدای پیدایش شعر، این هنر گره نزدیکی با پیامبران و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و مفاهیم دینی داشته است مثلا ما حدود هزار سال قبل شاعرانی چون« کسایی و رودکی و ...» را با این اندیشه داشته ایم اما در خوزستان و خصوصا در میان اشعار شاعران عرب اهل بیت عصمت و طهارت (ع) جایگاه بسیار ویژه ای دارند و این سرمایه بسیار ارزشمندی برای متولیان فرهنگ است.

 

دکتر محمد جوروند افزود : جشنواره ها و کنگره های مختلفی در شهرستان های استان خوزستان تاکنون برگزار شده اما در هیچ کدام از این جشنواره ها و کنگره ها به زبان عربی جشنواره ای نداشته ایم و امیدوارم شاهد تداوم آن در سال های آینده نیز باشیم .

وی در ادامه به سطح بالای شعر و شاعری در استان خوزستان اشاره کرد و یادآور شد : کیفیت شعر شاعران خوزستان در مدح اهل بیت عصمت وطهارت(ع) و همچنین سطح شعر به زبان های عربی و فارسی در شهرستان شوش دانیال(ع) به گونه ای است که ما نیز در جشنواره ها وکنگره های مختلف سراسر جهان شیعه رتبه می آوردند.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان در پایان گزارشی از دوازدهمین جشنواره ی بین المللی  شعر رضوی به زبان عربی را تشریح نمود و خاطرنشان نمود :  صد اثر شعر شعبی و فصیح توسط هیات داوران  که یکی از این داوران دکتر عدنان غزی فرماندار شهرستان شوش است ، مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت به هشت اثر برتر و برگزیده و  هدایایی به رسم یادبود به  شاعران برتر در پایان این آیین اعطا می گردد .

 

همچنین دکتر عدنان غزی فرماندار ، محمد کعب عمیر نماینده ی شهرستان های شوش و کرخه نیز به زبان عربی سخنرانی نمودند . و شاعران برگزیده اشعار خود را به زبان عربی در دو سبک «فسیح و شعبی» خوانش نمودند .

 

از دیگر برنامه های این جشنواره می تواند به « تجلیل از شاعران برتر جشنواره ، تجلیل از فرماندار شهرستان شوش یکی از داوران برجسته ، تجلیل از عباس حزباوی شاعر و نویسنده ی خوزستانی و پذیرایی از مردم و مسئولین با قهوه و چای » اشاره کرد .

 

در پایان پایگاه خبری تحلیلی شوش نیوز همانند هر ساله از زحمات دکتر مهدی عارف سرپرست اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی و پرسنل این اداره خصوصا « رضا ذاکری ، محمد دیناروند ، قاسم لطیف ، سعید چنانه و خدیجه طالبی  به خاطر آماده کردن وسایل مورد نیاز» ، « اکیپ سیتم صوتی و تصویری اداره ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ، محمد حسن پور نعمت به خاطر در اختیار گذاشتن  مکان ، نیروهای نظامی و انتظامی به خاطر نظم بخشیدن و امنیت مکان ، اداره ی برق ، فوریت های پزشکی ، اداره ی گاز ، و آتش نشانی به خاطر حضور از ابتدا تا انتهای جشنواره» قدردانی می کند .


 

معرفی مختصر شهید دعبل ابن خزاعی

 

دعبل بن علی بن رزین بن سلیمان بن تمیم بن نهشل بن خداش بن خالد بن عبد بن دعبل بن انس بن خزیمة بن سلامان بن اسلم بن حارثة بن عمرو بن عامر بن مزیقیا ، نام دعبل را محمد، حسن و عبدالرحمنذکر کرده‌اند و کنیه‌اش ابوجعفر، یا ابوعلی است.


 

دایه دعبل، وی را از جهت شوخ‌طبعی‌ای که در او بود، دعبل لقب داد و مقصودش ذعبل بود و ذال تبدیل به دال شد.چنانکه در دیوان دعبل آمده، وی در سال ۱۴۸ق متولد شد، ولی ابن حجر در «لسان»، سال تولد وی را ۱۴۲ق ذکر می‌کند. وی اصالتاً کوفی است و گفته شده که از قرقیس بوده است. او ساکن بغداد بود.


 

دعبل در سال ۲۴۶ یا ۲۴۷ ق/۸۶۱م به شهادت رسید و دلیل قتلش هجو خلفای عباسی بود. مکان دفن این شاعر جسور شهر شوش دانیال(ع) می باشد که حضرت امام رضا(ع) نیز در این شهر قدمگاهی دارد اما به جز عده ای از بچه مذهبی های شهر نسل های جدید هم نمی دانند .


Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست