05202024دوشنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۵۰۹۰۵1996

نماز جمعه این هفته ی شوش با حضوراجتماع بزرگ بسیجان مدافعین حرم برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

با حضور اجتماع بزرگ بسیجیان شهرستان شوش متشگل از گردان ها و گروهان های مدافعین حرم ، نماز جمعه ی این هفته به امامت آیت الله سید محمد امام ، امام جمعه در مصلابرگزار شد .

 

آیت الله سید محمد امام در خطبه ی اول نماز جمعه سخنان خود با دعوت کردن نمازگزاران به تقوا آغاز کرد و گفت :الحمدلله رب العالمين نحمده و نستعينه و نومن به و نتوكل عليه و نستغفره و نصلي و نسلم علي حبيبه و نجيبه و خيرته في خلقه و حافظ سره و مبلغ رسالاته سيدنا و نبينا ابي القاسم المصطفي محمد و علي اله الاطيبين الاطهرين المنتجبين سيما بقيه الله في الارضين و صل علي ائمه المسلمين و حماه المستضعفين و هداه المومنين . اوصيكم و نفسي بتقوي الله .

وی افزود : مؤمنین عزیز و عزادار خودم و شما را به نفش عماره و تقوای الهی سفارش و توصیه می کنم ؛ و این یعنی ما می بایست در هر لحظه از زندگی خویش خدا را در نظر بگیریم که از هلاکت ها و بیچاره گی ها مصون بمانیم ؛ لذا تقوا به ما می گوید که لحظه ای از خداوند یکتا و بزرگ مرتبه نباید غافل شویم تا به حزن طولانی گرفتار نگردیم .

وی در ادامه به عوامل حزن طولانی و اندوره پرداخت و در این زمینه گفت : برخی اوقات انسان بدون هیچ دلیل و بهانه ای احساس گرفتگی، بی حالی، دلتنگی و بی حوصلگی می کند و غمی ناآشنا درون او را می آزارد. برخی بر این باورند که یکی از عوامل اصلی این بی حالی و اندوه، فاصله گرفتن از جمع دوستان و نزدیکان و پناه بردن به خلوت و انزوا است؛ در حالی که نمی توان این سخن را به عنوان دلیل کامل و صحیحی تلقی کرد؛ زیرا چه بسا ممکن است انسان در میان جمع باشد؛ ولی احساس غربت و دلتنگی نماید. البته قابل انکار نیست که به طور حتم برخی عوامل ظاهری همچون: « مرگ بستگان یا دوستان، شکستها و ناموفقیتهای تحصیلی، شغلی و خانوادگی، و دارا بودن برخی روحیات و رفتارهای منفی همچون: حس بدبینی، غرور و تکبر، خود برتر بینی، ارضا نشدن برخی تمایلات و خواسته ها، مشکلات مالی و اقتصادی و » نیز جزء عواملی به شمار می روند که در ایجاد ناراحتی درونی، بی حالی و کسالت روانی انسان نقش به سزایی ایفا می کنند؛ ولی بحث در این است که گاهی اوقات انسان به ظاهر هیچ گونه مشکل خاصی در زندگی احساس نمی کند؛ ولی با این همه، بی حالی و گرفتگی درونی، روح و روان او را تحت فشار قرار می دهد، به گونه ای که خود انسان نیز برای آن دلیل و علتی نمی یابد.


خطیب جمعه ی شهرستان شوش افزود : به راستی چه عواملی در بروز دلتنگی و غم درونی انسان نقش دارند؟ در این نوشتار سعی شده است تا به بررسی برخی عوامل معنوی (و غیر ظاهری) حزن و اندوه درونی انسان از دریچه روایات معصومین: پرداخته شود، بدین امید که با رعایت احکام و آموزه های دینی در برطرف کردن عوامل حزن و اندوه، در زندگی لحظات خوشی همراه با نشاط و شادکامی داشته باشیم.

آیت الله سید محمد امام ، گناه و معصیت را یکی از عوامل حزن طولانی دانست و خاطر نشان نمود : یکی از اصلی ترین عوامل بروز مشکلات، گرفتاریها و ناراحتی های روحی و معنوی انسان، گناه و خروج از دایره عبودیت و بندگی حق تعالی است که انسان را به انواع مصائب دچار می سازد. نکته قابل توجه در این بحث این است که خداوند متعال از روی لطف و محبتی که نسبت به بندگان خود دارد، با آنان بر اساس ظرفیت و توان آنها برخورد نموده و همیشه درِ رحمت و مغفرت خود را بر بندگان گشوده است؛ از این رو در مقابل نافرمانیها و گناهان بندگان، از راههای گوناگون همانند: ابتلا به انواع بیماریها، مشکلات معیشتی و... نسبت به توجه دادن و بازگشت انسان اقدام می نماید، تا شاید انسان متنبه شده و به ساحت رُبوبی و جایگاه واقعی خود برگردد. در این زمینه یکی از راههای توجه دادن انسان نسبت به گناه و تلاش برای جبران آن، دچار شدن به ناراحتیها و دلتنگیهایی است که انسان در طول زندگی با آن مواجه شده و در بسیاری مواقع علت و دلیل آن را نیز نمی داند.


امام جمعه ی شهرستان شوش در تکمیل سخنان خود به یکی از احادیث رسول اکرم (ص) اشاره کرد و اظهار داشت : رسول خدا(ص) نیز چنین فرمود: «ساعاتُ الهُمُومِ ساعاتُ الکَفّاراتِ وَ لا یزالُ الهَمُّ بِالمؤمنِ حتّی یَدَعَهُ و ما لَهُ مِنْ ذَنْبٍ؛ ـ  لحظه های غم و اندوه، لحظه های پوشاندن گناهان است و فرد مؤمن پیوسته گرفتار غم و اندوه می شود تا آنکه از همه گناهانش پاک گردد.» امام رضا نیز می فرماید : « هیچ یک از شیعیان علی(ع) نیست که در روز، بدی یا گناهی مرتکب شود؛ مگر اینکه در شب اندوهی به او می رسد که آن بدی و گناه را فرو می ریزد. »

امام سپس به صداقت و امانت داری رسول اکرم (ص) که از فضائل خاتم انبیاء است پرداخت و در این راستا تصریح نمود : صداقت، صفا و صميميّت، فضايل مهم و فراموش شده‌اي هستند که در بين مردم مغفول‌اند و در عوض، رذائلي همچون « دروغ ، تقلب ، حقه‌بازي و نيرنگ» ، جايگزين صفت حسنه صدق شده و شهرت فراواني نيز يافته‌اند . اهل‌بيت(ع) در روايات متعدّدي فرموده‌اند "مسلمان واقعي با دو صفت «صداقت» و «امانتداري» شناخته مي‌شود و از اين جهت مي‌توان گفت: افراد حقه‌باز، فريب‌کار و دورغگو، مسلمان واقعي نيستند." اهميّت صداقت نزد خداوند متعال به قدري است که ازهمه انبياي الهي براي مراعات صداقت و يک رنگي در گفتار و کردار و نيز براي وادار ساختن بندگان به راستي و صميميّت در گفتار و کردار، ميثاق گرفته است و سيري در سيره اهل‌بيت(ع) نيز حاکي از جلوه ويژه صداقت، صفا و يکرنگي در زندگاني آن بزرگواران و رسوخ اين صفات پسنديده و فضائل حسنه اخلاقي، در عمق جان ايشان است.


وی در ادامه خاطر نشان نمود : هنگامي انسان مي‌تواند مدّعي صداقت با خداي خويش شود که تنها او را بپرستد، تنها از او مدد بجويد و مؤثري در جهان به غير از ذات بي‌همتاي پروردگار نشناسد و شيطان برون و درون و نفس امّاره متابعت کند، هنگامي که در نماز مي‌گويد «ايّاک نعبد» در حال دروغ گفتن است و مسلماني که ساير عوامل را در کنار خداي تعالي در پيشبرد اهداف خويش مؤثر بداند، «ايّاک نستعين» گفتن او دروغ است.


وي صداقت با اهل‌بيت عصمت و طهارت(ع) را قسم دوم صداقت دانست و اظهار کرد: ابراز ارادت واقعي و اظهار محبّت حقيقي به محضر اهل‌بيت(ع) مستلزم متابعت عملي از سيره و دستورات آن بزرگواران است؛ از اين‌رو کسي که آلوده به گناه است، ارادت و محبّت او نسبت به معصومين«سلام‌الله عليهم» تظاهري بيش نيست و در زمره دروغگويان به شمار مي‌رود.

امام جمعه ی شهرستان شوش از عدم مراعات صداقت در عرصه اقتصادي نيز انتقاد و تصريح کرد: امروزه متأسّفانه دروغ، تظاهر و تقلّب در عرصه اقتصاد رواج دارد که نتيجه آن، شيوع معضلاتي نظير غشّ در معامله، کم‌فروشي، و عدم ثبات نرخ کالاها است که گناهان بزرگي محسوب مي‌شود.


وي در بيانات خود، رياکاري، نفاق و دورويي را گناهان بزرگي دانست و افزود: تعريف و تمجيد از خود و نيکو جلوه دادن عملکرد خود و نيز تخريب ديگران و عملکرد آنان، گناهان بزرگي است که از رذائلي همچون ريا و نفاق سرچشمه مي‌گيرد و اين طرز رفتار نه تنها محبوبيّت اجتماعي را افزايش نمي‌دهد، بکه ضربات مهلکي به شخصيّت انسان وارد مي‌سازد .

خطیب جمعه شهرستان شوش در پایان خطبه ی اول مسئولین و امانت داران بیت المال و دارایی های مردم را به امانت داری توصیه نمود و در این راستا اظهار داشت : مسئولین و امانت داران بیت المال بدانند اگه سرمایه و اعتباری را در اختیار دارند و دریف بودجه ی آن مشخص است که در چه بخشی می بایست هزینه گردد اگر در بخش دیگری به کار بگیرند هر چند ممکن است از دید خودشان نیت خیر بوده و رفع مشکل را بهانه می کنند در واقع علاوه بر این که امانت دار خوبی نبوده اند بلکه به مردم و نظام نیز خیانت کرده اند، لذا توصیه ی من این است که اعتبارات را در ردیف بودجه ی خود هزینه کنند .


آیت الله امام در آغاز خطبه ی دوم ضمن عرض تسلیت به مناسبت رحلت جانسوز خاتم انبیاء حضرت محمد مصطفی(ص) ، و شهادت امام حسن مجتبی(ع) « کریم اهل بیت(ع) و شهادت امام رضا(ع) « افتخارکشور جمهوری اسلامی ایران و همه ی جهان اسلام » ؛ به اربعین حسینی اشاره کرد و گفت : راهپیمایی ده ها میلیون کربلای معلا که در تاریخ اصلا وجود ندارد که این همه جمعیت از اقصی نقاط دنیا و ادیان مختلف که امسال حدود 26 میلیون نفر آمار آن اعلام شده که از 57 کشور جهان که در واقع این یک جنگ نرم و خاری است در چشم دشمنان اسلام که  وهابیون و داعشی های پلید و جنایتکارو اربابان آنها را به رعب و وحشت می اندازد .

وی افزود : داعشی ها وقتی که می بینند دولت و مردم شریف عراق  با مدیریت خوب و پذیرایی از 26 میلیون نفر بر آمد  و بدون کوچک ترین نا امنی  عاشورائیان جهان و اریران عزاداری خود را در در جوار آستان مقدس و مطهر امام حسین(ع) و بین الحرمین برگزار نمودند ، وقتی که به ضعف و زبونی و عجز وناتوانی خود پی برد اقدام به حمله تروریستی به زوار اربعین در حله عراق کرد که بیش از 80 شهید برجای گذاشت که 40 نفر از این شهدای عزیز زوار ایرانی هستند .


امام جمعه شوش افزود : داعشی ها طی انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در یک پمپ‌بنزین در منطقه «الشوملی» شهر «الحلة» (مرکز استان بابل) واقع در جنوب بغداد، حداقل 80 نفر شهید و  بیش از 20 تن دیگر زخمی شدند و ما ضمن محکوم نمودن این حرکت جنایتکارانه ی داعشی ها به آنها می گوییم شهادت در راه امام حسین(ع) و شهادت در راه اسلام آرزوی همه ی مسلیمین است پس بدانید با این حرکات جنایتکارانه بیش از پیش مسلمین جهان را از خود دورتر و منفورتر می کنید .

آیت الله امام در ادامه به مردمی بودن بسیج اشاره کرد و گفت : بسیج فقط نظامی نیست و بسیجی بودن این نیست که برخی که در سازمانی ثبت نام کنند فقط بسیجی هستند بلکه تمام ملت ایران بسیجی هستند و همانطور که مشاهده می کنید بسیج در امر « سازندگی ، رسیدگی به قشر محروم و مستضعف ، کشاورزی ، اقتصادی ، صنعتی و .... » پا به عرصه گذاشته و خوشبختانه در تمام مراحل نشان داده که در ایجاد اقتصاد مقاومتی موفق بوده است .


آیت الله سید محمد امام سپس به بیانات حضرت آیت الله امام خامنه ای «مدظله العالی» صبح روز (چهارشنبه) در دیدار فرماندهان و هزاران نفر از بسیجیان مخلص ؛ بسیج را «لشکر انقلاب» و «مظهر مردم سالاری دینی» و متکی بر بصیرت خواندند و با تأکید بر لزوم برنامه ریزی دقیق و مبتنی بر تشکیل هیأت های اندیشه ورزی برای هم افزایی لایه های مختلف بسیج به منظور حضور پرقدرت و تأثیر گذار در عرصه های گوناگون جامعه، فرمودند : « روحیه ی بسیجی یعنی خدا را همواره در کنار و همراه خود دیدن، و دچار ناامیدی و افسردگی، و بن بست نشدن؛ بنابراین در پاسخ افراد ضعیف النفس که دچار ترس از دشمن و روحیه «نمی توانیم» شده اند، می گوییم با اتکاء به قدرت الهی و باور قدرت حضور مردم، می‌توان بر همه مشکلات فائق آمد و از هیچ قدرتی هم نهراسید و قطعاً حرکت بسیجی در کشور ما پیروز است اما شرط تحقق این پیروزی، پیشه‌کردنِ تقوای فردی و گروهی و انجام عمل صالح است که این دو عامل مهم، موجب جلب نصرت و همراهی خداوند خواهد شد وهمه بدانند که  بسیج یک حرکت احساسی صِرف نیست، بلکه متکی بر فهمیدن، دانستن و بصیرت است و این جهت گیری باید همچنان در بسیج حفظ شود. بسیج لشکر انقلاب است و اگر دو گانگی هم وجود داشته باشد، آن دو گانه‌ی «انقلابی» و «ضدانقلابی» است زیرا حتی «غیرانقلابی» را نیز می توان جذب کرد و نهایتاً این که « بسیج جزو هیچ‌یک از جناح های انقلاب نیست بلکه بسیج، جریان و رود عظیم جاری به سمت اهداف انقلاب اسلامی است.»


امام جمعه ی شهرستان شوش در نهایتاً به غنی بودن ایران در تمام عرصه ها اشاره کرد و اظهار داشت : در ایران امکانات به حدکافی هست ، بودجه به حد کافی موجود می باشد ، زمین کشاورزی به وفور داریم ، امکانات صنعتی به خواست پروردگار زیاد است ، ذهن و ابتکار و خلاقیت هم شکر خدا زیاد وجود دارد ؛ اما تا زمانی که چشممان به بیگانگان باشد ، تا زمانی که متکی به واردات باشیم و تا زمانی که هدفمان این باشد که همه پشت میزنشین باشیم ، نه کشور به استقلال و خودکفایی از نظر اقتصادی ، علم و صنعت می رسد و نه می توانیم بیکاری را ریشه کن کنیم ؛ پس جوانان دست در دست هم دهند و با ایجاد کارهاهای زودبازده و تقویت تولیدات داخلی هم جلوی واردات را بگیرند و هم آمار بیکاری را روز به روز کمتر کنند .

شایان ذکر است بین نماز ظهر و عصر به مناسبت رحلت جانسوز رسول اکرم(ص) ، شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) میردورقی از مداحان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به ذکر مصیبت و نوحه سرایی پرداخت که با سینه زنی نمازگزاران همراه گردید .


 

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست