05052024یکشنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۰۰۰۸۰۸4590

رزمايش پدافند غیرعامل با موضوع اطفاي حريق و زلزله در شوش برگزار شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

عکس ـ زهرا حیدری نیا

رزمايش پدافند غیرعامل با موضوع  اطفا حريق و زلزله به در اولین روز از هفته ی بسیج دانش آموزی و هفته ی پدافند غیرعامل به همت حوزه ی بسیج دانش آموزی و با همکاری اداره ی آموزش و پرورش و جمعیت هلال احمر در هنرستان خواجه نصیرالدین طوسی برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ساعت 9 صبح روز شنبه 8 آبان ماه1400 هم زمان با سالروز شهادت بسیجی نوجوان « شهید محمدحسین فهمیده » ، «روز نوجوان» ، آغاز «هفته ی بسیج دانش‌آموزی» و آغاز «هفته ی پدافند غیرعامل» با حضور سروان پاسدار « مصطفی میردورقی جانشین فرمانده ی سپاه ناحیه ی شوش ، احمد الباجی سرپرست اداره ی آموزش و پرورش ، سیده لیلا سادات جادران رئیس جمعیت هلال احمر ، ستوان یکم پاسدار مهدی کاکایی فرمانده ی حوزه ی مقاومت بسیج دانش آموزی ،سرگردپاسدار مسلم سعدی نیا ، ستوان یکم پاسدار ناصر چایان و برادر پاسدار قاسم حاصلی » رزمایش پدافند غیرعامل با موضوع « اطفا حریق  و زلزله» در هنرستان خواجه نصیرالدین طوسی برگزار شد .

قاسم حاصلی مربی تخریب سپاه ناحیه ی شوش در رابطه با اقدامات هنگام بروز زلزله به دانش آموزان  یکی از کلاس های  هنرستان خواجه نصیرالدین طوسی گفت : «حفظ آرامش و خونسردی، ركن اصلی فعالیت‌های خودامدادگری و دگرامدادگری است وترس و وحشت، از سرعت و صحت اقدامات می‌كاهد ـ ایمان و توكل به خدا می‌تواند آرامش دانش‌آموزان را افزایش دهد. این نكته را قویا به دیگر دانش آموزان گوشزد كنید ـ دعوت كردن دیگران به آرامش و انجام نكات آموزش دیده شده با اعتماد به نفس و دقت كامل ـ حمایت روانی از دانش‌آموزان كوچك‌تر ـ در صورتی كه دانش‌آموزان به درب خروجی نزدیك هستند، باید سریع به فضای باز بروند و آنجا پناه بگیرند و از تیر برق و سیم‌های آن ، کنار دیوارها و رفتن به زیر درختان و تیرک های پرچم  دوری كنند و اگر آموزشگاهی در شهرستان شوشس به آسانسور مجهز است به هنگام زلزله از آن استفاده نکنند و در صورتی كه امكان خروج میسر نباشد، پناه گرفتن در نقاط امن ساختمان را تجربه كنند.

 

وی افزود : دراین صورت، دانش آموزان می‌توانند موارد زیر را بكار بندند:

1 ) ـ گوشه دیوارهای داخلی، جای امنی برای پناه‌گیری است بنابراین دانش‌آموزان باید به دیوار گوشه كلاس‌ ‌تكیه داده و با دست‌ها دیوارهای دوطرف را محكم بگیرند یا با یك دست از سرشان محافظت كنند.

2 ) ـ اگر در راهرو هستند، به كنار دیوارهای داخلی بروند، كنار دیوار بنشینند، سر را به طرف پایین خم كنند و آن را با زانوها بپوشانند و با كف‌ ‌دست‌ها، كیف یا كتاب از سر و گردن خود محافظت‌ ‌كنند.

3 ) ـ از پنجره‌ها و وسایلی كه امكان سقوط دارند، فاصله بگیرند.

4 ) ـ در صورتی كه دانش‌آموزان داخل كلاس درس هستند، در زیر میزپناه گیری كنند و با دست پایه‌های میز را محكم بگیرند و هنگام وقوع زلزله در صورت حركت میز با آن حركت كنند.

 

5 ) ـ چهار چوب در، مكان مناسبی برای پناه گیری است ، به این طریق كه پاهای خود را بازكرده ، به پایه چهارچوب در محكم فشار داده، بایك دست چهار چوب در و با دست دیگر در را نگه دارند تا بسته نشود و به فرد آسیب نرساند‌.‌

6 ) ـ به دانش‌آموزانی كه از ویلچر استفاده می‌كنند، باید توصیه شود كه هنگام بروز زلزله و در صورت نبود امكان پناه گرفتن، همان جا بمانند و ویلچر را قفل كنند.

7 ) ـ باید به دانش‌آموزان تذكر داد كه هنگام بروز زلزله به طرف درهای‌ ‌خروجی هجوم نبرند و از پله‌ها بالا و پایین نروند. در صورتی كه هنگام وقوع زلزله در راه پله بودند، حركت نكنند. بنشینند و با تكیه كردن به دیوار با یك دست از سر و گردن خود محافظت كنند و با یك دست نرده‌ها را محكم بگیرند، زیرا در این حالت احتمال صدمه دیدگی بر اثر سقوط بسیار بیشتر از ماندن در زیر آوار است.

 

8 ) ـ به‌علت آنكه میزان حركت‌های ایجاد شده بر اثر امواج زلزله در راه پله‌ها بیشتر از سایر نقاط است. اگر دانش‌آموزان در حیاط مدرسه‌اند باید از ساختمان، دیوار، سازه‌های بلند فولادی یا چوبی و از سبدهای بسكتبال و تیرك‌های زمین بازی دور شوند و وسط حیاط مدرسه یك زانوی خود را به روی زمین‌ ‌قرار دهند و سر و گردن خودرا به پایین خم كرده و با دست از آن محافظت كنند.‌چنانچه دانش آموزان در كتابخانه باشند و به‌خاطر تجمع مقابل دربها قادر به خارج شدن نباشند، باید از‌ ‌قفسه‌های كتاب دور شوند و جایی مناسب پناه گیری كنند.

9 ) ـ در صورتی كه دانش‌آموزان هنگام وقوع زلزله در‌ ‌آزمایشگاه مشغول به كار باشند، باید از مواد و مایعات قابل احتراق و سمی و قفسه‌های نگهداری آنها فاصله گرفته، در جاهای امن پناه بگیرند. ممكن است بلافاصله بعد از اولین تكان‌ها، با فاصله چند ثانیه یا چند دقیقه تكان‌های دیگری رخ دهد. بنابراین بعد از اولین تكان همه چیز رانباید تمام شده تلقی كرد.‌

 

سپس سروان پاسدار مصطفی میردورقی جانشین فرمانده ی سپاه ناحیه ی شوش  ضمن تشکر از فرمانده ی حوزه ی مقاومت بسیج حوزه ی دانش آموزی به خاطر برگزاری این رزمایش و همکاری سرپرست اداره ی آموزش و پرورش  و رئیس جمعیت هلال احمر ، پیرامون سالروز شهادت  بسیجی نوجوان «شهید محمدحسین فهمیده» گفت :با توجه به این که برادر قاسم حاصلی به طور کامل و جامع در مورد پدافند غیر عامل با موضوع اطقا حریق و زلزله صحبت کردند لذا من در مورد بسیجی نوجوان شهید محمدحسین فهمیده  و هفته ی نوجوان  جملاتی را با شما در میان خواهم گذاشت . محمدحسین فهمیده، سال ۱۳۴۶شمسی در قم زاده شد و در محیطی مذهبی و خانواده‌ای متدین پرورش یافت. در آستانه انقلاب اسلامی به‌واسطه حوادث آن دوران، روح وی نیز مانند میلیون‌ها جوان و نوجوان دیگر کشور دچار تحولات عظیمی شد و شیفته حضرت امام خمینی (ره) گردید.

 

وی افزود : شهید محمدحسین فهمیده یکی از هزاران نونهال فهمیده و دانش‌آموز بسیجی کشور ماست که با نثار خون پاک خویش بر طراوت و سرخی خون شهدای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی افزود. از آنجا که این دانش‌آموز رزمنده بسیجی، با ایمان و و بینش عمیق و استوار در جنگ با دشمن پیش قدم و با نیل به شهادت، درس شجاعت، فداکاری و مقاومت را به همه ی بسیجیان و امت حزب‌الله آموخت، امام خمینی(ره) این نوجوان ۱۲ ساله را رهبر قلمداد فرمودند زیرا نام و یاد او منشأ حماسه‌های سترگ شد و تحولی شگرف در شیوه دفاع مقدس و نبرد رزمندگان اسلام با کفر فراهم کرد و راه پیروزی و سرافرازی را یکی پس از دیگری، هموار ساخت.

 

جانشین فرمانده ی سپاه ناحیه ی شوش دانیال(ع) در تکمیل سخنان خود اظهار داشت : حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای«مدظله العالی» ، رهبر معظم انقلاب و فرمانده ی کل قوا  در این زمینه فرمودند: «زنده نگه داشتن یاد حادثه شهادت دانش ‌آموز بسیجی، شهید فهمیده، از اصالت‌های دفاع مقدس است». از این‌رو، هشتم آبان، سالروز شهادت این فرزند انقلاب، به‌عنوان «روز نوجوان و بسیج دانش‌آموزی» نام گرفته است تا ضمن یادآوری حماسه ی این قهرمان کوچک که با بستن نارنجک به خود و رفتن به زیر تانک باعث عدم پیشرفت سایر تانک های دشمن شد ، به‌عنوان سرمشقی مناسب به هم‌سالانش مطرح شده و راهش همچون الگویی ماندگار بر تارک تاریخ پر افتخار ایران بدرخشد.

 

سروان پاسدار مصطفی میردورقی در ادامه به نکاتی دیگر از این بسیجی نوجوان اشاره کرد که تاکنون کمتر در مورد آن گفته شده و در این راستا یادآور شد : محمدحسین فهمیده در حالی که یک نوجوان بود در سال‌های ۱۳۵۶ و ۱۳۵۷ شمسی به پخش اعلامیه‌های رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی(ره) مبادرت می‌ورزید و حتی چند بار از طرف نیروهای ساواک رژیم ستم شاهی کتک خورد تا دست از این کارها بر دارد اما او منصرف نشده بود. در زمستان سال ۱۳۵۷ شمسی نیز در تظاهرات انقلاب اسلامی شرکت کرد.این دلاور نوجوان بسیجی ۱۲ ساله بود که حوادث کردستان اتفاق افتاد. او که عاشق امام(ره) و انقلاب اسلامی بود، خود را به کردستان رساند اما به دلیل کمی سن و کوتاهی قد او را بازگرداندند. خواهر حسین فهمیده در خصوص همین ماجرا می گوید:« زمان درگیری کردستان او یک هفته به خانه نیامده بود و روزی نیروهای کمیته کردستان او را به منزل آوردند و خواستند از مادرم تعهد بگیرند که دیگر اجازه ندهد، محمدحسین با این سن کم به کردستان برود»، ولی او در جوابشان گفت: «مادرم سواد ندارد، برگه ی تعهد امضا کند. من خودم برگه را امضاء می‌کنم با این شرط که هر کجا که امام دستور بدهند، من می‌روم.»

 

جانشین فرمانده ی سپاه ناحیه ی شوش در ادامه تصریح نمود : روز هشتم آبان ۱۳۵۹، شهید حسین فهمیده به اتفاق دوست شهیدش محمدرضا شمس که در یک سنگر بودند در هجوم عراقی‌ها، محاصره می‌شوند. محمدرضا شمس، زخمی می‌شود و حسین با سختی و زحمت زیاد او را به پشت خط می‌رساند، وقتی به سنگر بر می‌گردد، می‌بیند که پنج تانک عراقی به طرف رزمندگان اسلام هجوم آورده و در صدد محاصره و قتل عام آنها هستند. حسین در حالیکه تعدادی نارنجک به کمر خود بسته بود به طرف تانک‌ها حرکت می‌کند. تیری به پای او می‌خورد اما در اراده پولادین او خللی وارد نمی‌شود و در همان حال موفق می‌شود که خود را به تانک پیش رو برساند و خود را به زیر تانک می‌اندازد و تانک منفجر می‌شود. دشمنان متجاوز در این حال تصور می‌کنند که حمله‌ای صورت گرفته و با سرعت تانک‌ها را رها کرده و فرار می‌کنند. در نتیجه، حلقه ی محاصره شکسته می‌شود و پس از مدتی نیروهای کمکی می‌رسند و آن قسمت را از وجود متجاوزان پاکسازی می‌کنند.صدای جمهوری اسلامی ایران با قطع برنامه‌های خود اعلام می‌کند که نوجوانی ۱۳ساله با فداکاری زیر تانک عراقی رفته آن را منفجر کرده و خود نیز به شهادت رسیده است. پس از شهادت بقایای پیکر شهید حسین فهمیده در بهشت زهرا، قطعه ۲۴، ردیف ۴۴، شماره ۱۱ به خاک سپرده شد. امام خمینی(ره) در پیامی که به مناسبت دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی صادر کردند، جملات معروف خود را پیرامون حسین فهمیده می‌فرمایند: «رهبر ما آن طفل ۱۳ ساله‌ای است که با قلب کوچک خود که ارزشش از صدها زبان و قلم بزرگ‌تر است، با نارنجک، خود را زیر تانک دشمن انداخت و آن را منهدم نمود و خود نیز شربت شهادت نوشید. »

 

سروان پاسدار مصطفی میردورقی در پایان گفت : امروز دو مناسبت با هم تقارن پیدا کرده است ؛ هفته ی بسیج دانش آموزی و هفته ی پدافند غیرعامل و با اجرای این رزمایش هم یاد و خاطره ی شهید محمدحسین فهمیده را گرامی می داریم و هم آمادگی خود را برای هر گونه پدافند غیرعامل در هر مقطع زمانی را اعلام می کنیم .


 

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست