05022024پنج شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۶۰۴۲۰2513

نشست تخصصی عفاف و حجاب درکانون یاس نبوی شوش برگزارشد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

عکس ـ حسنه مسلمی نیا

به همت پایگاه مقاومت شهیده آمنه قربانی حوزه ی بسیج خواهران و کمیسیون امور بانوان و خانواده ی فرمانداری شهرستان شوش روز دوشنبه 19 تیرماه 1396 ساعت 10 صبح به مناسبت هفته ی عفاف و حجاب ، نشست تخصصی با محوریت « آزادی ، کرامت انسانی و حقوق شهروندی » در کانون یاس نبوی برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ معاونت اجتماعی و فرهنگی نیروی انتظامی شهرستان شوش در این نشست ضمن قدردانی از بانیان برگزاری این نشست تخصصی و تبریک هفته ی عفاف و حجاب به بانوان محجبه و بسیجی پایگاه مقاومت شهیده آمنه قربانی عنوان نمود : بیست و یکم تیرماه سالروز قیام مردم مشهد علیه کشف حجاب به عنوان روز عفاف و حجاب نامگذاری شده است. روزی که دژخیمان رضاخان مردم معترض به کشف حجاب را درمسجد گوهرشاد به خاک و خون کشید.

وی افزود : يكي از پليدترين توطئه‌هاي دشمنان اسلام در تاريخ معاصر، توطئه‌ي كشف حجاب است. رضا‌خان ـ  كه با طرح كودتاي سوم اسفند 1299 و با حمايت و هدايت انگليسي‌ها بر سر كار آمد- درصدد اجراي تز اسلام‌زدائي و جايگزيني ارزش‌هاي ليبراليستي در جامعه بود. از مهم‌ترين جلوه‌هاي اين طرح، پديده‌‌ي كشف حجاب بود. براي آماده ساختن زمينه‌ي كشف حجاب، مجلس، در ششم دي‌‌ماه 1307 قانون متحدالشكل نمودن البسه را تصويب كرد كه بر اساس آن، پوشيدن كت و شلوار و كراوات و كلاه فرنگي، براي مردان الزامي شد.


بهمن میرمنگره معاونت اجتماعی و فرهنگی نیروی انتظامی شهرستان شوش در ادامه به دو واژه ی مهم « عفاف » و « حجاب » اشاره کرد و خاطر نشان نمود : دو واژه‌ی «حجاب» و «عفت» در اصل معنای منع و امتناع مشترک‎اند. تفاوتی که بین منع و بازداری حجاب و عفت است، تفاوت بین ظاهر و باطن است؛ یعنی منع و بازداری در حجاب مربوط به ظاهر است، ولی منع و بازداری در عفت، مربوط به باطن و درون است؛ چون عفت یک حالت درونی است، ولی با توجه به این که تأثیر ظاهر بر باطن و تأثیر باطن بر ظاهر، یکی از ویژگی‌های عمومی انسان است؛ بنابراین، بین حجاب و پوشش ظاهری و عفت و بازداری باطنی انسان، تأثیر و تأثّر متقابل است. بدین ترتیب که هرچه حجاب و پوشش ظاهری بیش‌تر و بهتر باشد، این نوع حجاب در تقویت و پرورش روحیه‌ی باطنی و درونی عفت، تأثیر بیش‌تری دارد؛ و بالعکس هر چه عفت درونی و باطنی بیش‌تر باشد باعث حجاب و پوشش ظاهری بیش‌تر و بهتر در مواجهه با نامحرم می‎گردد.

وی در ادامه به آثارو اهمیت حجاب در ابعاد مختلف اشاره کرد و اظهار نمود : حجاب از نظر موفقيتهاي معنوي را اگر بخواهم به اختصاص بگویم این است که ؛ « حجاب بال هاي فرشته هاي زمين است ، زن پوشيده از بين خود و خداي خود ، خداوند را برگزيده است و از بين احکام دين و خواسته هاي نفس به احکام دين رو کرده است. و از نظر مصونيت وآرامش زن ؛  زني که ديده نشود مورد طمع قرار نمي گيرد امنيت و آرامش خاطر از آثار بارز حجاب اسلامي است انسان در پناه محافظ، احساس آرامش بيشتري دارد پوشش ديني نيز نگهبان زن از نگاه هاي آلوده و آسيب هاي احتمالي است که به زن مصونيت و آرامش مي بخشد و هر چه اين پوشش کاملتر گردد درصد امنيت وحفاظت آن بالاتر مي رود.

و همچنین خاطر نشان نمود : حجاب از نظر « سلامت و زيبايي ، کاهش مفاسد و حفظ بنیان خانواده» سهم به سزایی دارد ، از سوي ديگر رعايت پوشش اسلامي از سوي زنان در برابر مردان يکي از مؤلفه هاي سامان دهنده روابط سالم زن و مرد در اجتماع است و زنان را از صورت کساني که خواسته يا نا خواسته رقيباني در برابر همسر مردان قرار مي گيرند و مردان را به خود و زيبايي هاي خود مي خوانند ، خارج مي کند و جاذبه هاي همسران را براي يکديگر و درون خانواده نگه مي دارد و باعث پديد آمدن جاذبه هاي بيشتر همسران براي يکديگر مي شود و از اين راه به استواري بنيان خانواده کمک مي کند.

فروغ پور احمدی مشاور فرماندار شهرستان شوش در اور بانوان و خانواده نیز با قدردانی از نیروی انتظامی شهرستان شوش  به خاطر همکاری در برگزاری این نشست تخصصی و مسئولین کانون یاس نبوی به خاطر تقبل میزبانی این برنامه ؛عفاف و حجاب را از ضروریات دینی مسلمانان و از مهم ترین نمادهای برخورداری از عزت و کرامت انسانی دانست و در این راستا تصریح نمود : عزت و کرامت انسانی به نهادینه شدن رفتار مبتنی بر عفاف و حجاب و گسترش این فرهنگ در جامعه منجر می شود و  اگر می خواهیم عفاف و حجاب در جامعه ترویج یابد باید از عزت فردی و اجتماعی افراد و آحاد جامعه صیانت شود .

مشاور فرماندار شهرستان شوش در امور بانوان و خانواده با اشاره به این که برخی رسانه ها و افراد از تخریب شخصیت و زیر سئوال بردن عزت و کرامت انسان ها ابایی ندارند، یادآوری کرد: حفظ حرمت، شخصیت و کرامت افراد باید با جدیت مورد توجه قرار گیرد، چرا که این مقوله مهم ترین رویکرد دین مبین اسلام است.

پور احمدی ، با بیان اینکه عفت به معنی تقواپیشگی، پاک‌دامنی و بلند طبعی است ادامه داد: عفت و عفاف فراتر از حجاب و حالتی درونی بوده و حجاب یک نماد بیرونی است.


وی با اشاره به این که مهم ترین هدف دشمنان در تهاجم فرهنگی دریدن پرده های عفت و حیای عمومی است، اظهار کرد: از میان رفتن قبح یک رفتار در جامعه موجب می شود هر عملی از انسان سر بزند

وی گفت: رعایت نکردن حجاب و عفاف به عنوان اصلی ترین دستاویز دشمنان در تهاجم فرهنگی، افزون بر سست شدن بنیان خانواده و رواج بی بند و باری موجب از بین رفتن قدرت تفکر و تأمل شده و زمینه ساز بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی می شود.

پور احمدی ایجاد هم‌افزایی در فعالیت‌های حوزه عفاف و حجاب، با استفاده از ظرفیت عامه مردم و نهادهای دولتی و غیر دولتی را از دیگر اهداف این ستاد برگزاری برنامه های هفته ی عفاف و حجاب معرفی کرد.

شایان ذکر است بانوان بسیجی پایگاه مقاومت شهیده آمنه قربانی  با همکاری نیروی انتظامی به همین مناسبت با نصب « عکس ، پوستر ، بروشور و اطلاعیه های پندآموز » نمایشگاهی را دایر و در معرض دید قرار دادند .


در حاشیه :

اگر پایگاه خبری شوش نیوز ، مدتی است اخبار و رویدادهای مربوط به فعالیت بانوان را پوشش نمی دهد به این دلیل است که بی اطلاع از این فعالیت هاست وگرنه نیمی از جامعه بانوان ما خصوصا ، بانوان محجبه و خواهران بسیجی می باشند و این خبر به همکاری عکاسمان مسلمی نیا به دستمان رسیده است .

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست