04292024دوشنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۵۰۵۰۵1765

لزوم رعایت حجاب در جامعه

احمد معین ـ گزارشگر شوش نیوز

پوشش و حجاب یکی از صفات جمال و جلال الهی است . زیرا او ستار و پوشاننده عیب ها است .  در ادعیه ما او را " ستار العیوب " صدا می زنیم و از او می خواهیم که نقصان و برهنگی ما را بپوشاند . 

 

 

 

 

خدای بزرگ پرده دری نمی کند و عیب بنده اش را می پوشاند . سعدی شاعر پارسی سخن می گوید : ... پرده ناموس بندگان به گناه فاحش ندرد و وظیفه روزی به خطای منکر نبرد....

 

آدم و حوا وقتی به فریب شیطان از میوه ممنوعه خوردند و چشمشان باز شد ، خود را عریان یافتند و به سرعت خود را با برگ درختان پوشیدند. این احساس شرم از برهنگی بدون حضور بیگانه ، نشان از فطری بودن حجاب دارد که بدون هیچ آموزشی از سوی پروردگار در نهاد آدمی به ودیعه گذاشته شده است و دلیلی است بر رد این نظریه که می گوید پوشش بر اثر گذشت زمان و به وجود آمدن تمدنها تکمیل شده است.

 

حجاب در عهد باستان محققین ، تاریخ استفاده از حجاب و پوشش زن را به دوران ماقبل تاریخ و عصر حجر نسبت داده اند . بنا بر گواهی متون تاریخی  و آثار به دست آمده در اکثریت قریب به اتفاق ملتها وآیین های جهان ، حجاب بین زنان معمول بوده است . در این مسیر، پوشش ، فراز و نشیب های زیادی طی کرده است و گاهی با اعمال سلیقه حاکمان تشدید ، تخفیف یا تحدید یافته ولی هیچگاه بطور کامل از بین نرفته است . مورخان به ندرت از اقوام بدوی که زنانشان دارای پوشش مناسب نبوده یا برهنه در اجتماع ظاهر می شدند ، یاد کرده است.

 

دانشمندان بر این موضوع اتفاق نظر دارند که مذهب موجد حجاب نیست بلکه باید پذیرفت که در دگرگونی و تکمیل آن بسیار موثر بوده است.

 

حجاب در ایران باستان

 

درمورد پوشش زنان ایران باستان مطالب زیادی وجود دارد . ایرانیان از دوران باستان پوشش و حجاب را نه تنها مختص زنان بلکه آن را از ویژگی های اهورایی مردان نیز می دانستند و در مقابل آن برهنگی و بی بندباری را اهریمن و صفت شیطانی می دانستند.

 

ویل دورانت درباره پوشش زنان ایران باستان و اینکه حجاب بسیار سختی در بین آنها رایج بوده است ، می گوید: زنان طبقات بالای اجتماعی جرات نداشتند جز در تخت روان روپوش دار از خانه بیرون شوند و هرگز به آنان اجازه داده نمی شد که آشکارا با مردان اختلاط کنند و زنان شوهر دار حق نداشتند هیچ مردی به جز پدر یا برادرشان را ملاقات کنند . او همچنین ادامه می دهد که ایرانیان را می توان منشا اصلی پراکندن حجاب در جهان دانست.

 

در نقش برجسته ها و کتیبه های باز مانده از هزاران سال پیش در سطح ایران  ، زنان با لباسهای آراسته و با صورت های پوشیده دیده می شوند که نشانی از اهمیت پوشش زنان و اصل حجاب در آن دوران است .

 

زرتشت در حدود هزار سال پیش از تولد حضرت مسیح (ع) در کتاب خود بر عفت و پاک نهادی در کنار پوشش ظاهری پافشاری کرده است .

 

در سایر ادیان آسمانی چون یهودیت ، سخت گیری در رابطه با حجاب چنان بود که اگر زنی اصول حجاب و آداب اجتماعی را رعایت نمی کرد ، شوهرش حق داشت بدون مهریه اورا طلاق دهد.                            در آیین مسیحیت بر پوشش زنان اهمیت فراوان داده شده است و به آنان تاکید شده است که هنگام عبادت با پوشش کامل به عبادت بایستند.                                                     

 

اصل حجاب در اسلام

 

حجاب یک دستورالعمل دینی و وظیفه شرعی برای زنان مسلمان نیست بلکه یک ضرورت اجتماعی جوامع انسانی است که منافع و تاثیرات شگرفی بر جامعه دارد . عدم رعایت آن آثار مخرب فرهنگی بر جامعه و حتی بر اقتصاد و سیاست دارد.

 

زن جلوه ای از جمال ، محبت و خلاقیت در ربوبیت و رکن اساسی تعلیم و تربیت است . اگر زنان مسلمان به این منزلت واقف باشند و در پاسداری از آن بکوشند ، فرایند تربیتی و شخصیتی آنان و همه جامعه سالم مانده و بخوبی پیش می رود. گرایش به پوشش و عفاف یک گرایش فطری در میان زنان و مردان است ، اما میزان و شکل آن رابطه مستقیمی با اخلاق و فرهنگ جوامع دارد . پس هر چه ارزشهای اخلاقی در جامعه والاتر باشند نوع حجاب و پوشش مردم بهتر و برتر است و اگر به خصایص و غرایز حیوانی اهمیت داده شود، افراد جامعه همچون بازیچه ای خواهند بود که از نوع پست پوشش استفاده می کنند.

 

بعضی ها فکر می کنند حجاب مختص پوشش زنان است و مردان هرگونه که دوست دارند در جامعه ظاهر شوند ، ولی اینطور نیست ، برنامه اسلام همگانی است و برای آحاد جامعه چه مرد ، چه زن !

 

در اجرای دستورات دینی فرقی بین زن و مرد نیست که گروهی از انجام عملی معاف شوند بلکه همگی در مقابل دستورات الهی مسئول و ملزم به اجرای آن هستیم .مساله این است که آیا حجاب فقط در حد پوشیدن لباس و ظاهر افراد و در حد شئونات دین و مربوط به فیزیک بدن است یا خیر ؟ و هرکس که حجاب ظاهر و فیزیک بدن را رعایت می کند آیا هر کاری دوست دارد انجام دهد؟

 

البته حجاب ظاهری برای زن و مرد بسیار مهم است ولی حجاب اعضاء و جوارح انسان نیز اهمیت فراوانی دارد و مکمل حجاب فیزیکی و اندام انسان است.

 

حجاب چشم : پرهیز از دیدن هر آنچه حرام است چه بصورت زنده یا تصویری باعث آسیب فراوان به روح و جان می شود . دیدن تصاویر ضد اخلاقی باعث تضعیف ایمان و عادت نمودن محیط آلوده به گناه می شود . علم ثابت کرده اثر یادگیری و تاثیرآن براعمال و رفتار و آداب اجتماعی از طریق یافته های چشمی بسیار است .  

                          بسازم خنجی نیشش ز فولاد          زنم بر دیده تا دل گردد آزاد

 

حجاب گوش: گوش انسان شنونده خوب و بد است . انسان باید طوری خود را بسازد تا آنچه را نامطلوب است نشنود و به خاطر نسپارد تا زمینه انحراف در او به وجود نیاید 

 

حجاب زبان : زبان یکی از اعضای بدن است که اگر مهار نشود بسیار خطرناک و نابود کننده است مصادیق بی حجابی و لجام گسیختگی زبان در غیبت کردن ، تهمت زدن ، دروغ گفتن ، سخن چینی و... می باشد.   

 

حجاب قلب و نفس :  پیروی از دستورات شهوانی و شیطانی و خناسان جن و انس باعث زیان و خسران دنیایی و ابدی برای انسان می شود . انسان با تزکیه نفس و صیقل روح می تواند به مراتب تقرب الهی دست یابد . حفظ حجاب برای آحاد جامعه فقط حفظ ظاهر نیست بلکه با حجاب باطنی و دوری از معاصی و ترک گناه است که جامعه راه تعالی را در پیش می گیرد

 

لجام گسیختگی حجاب ظاهری و پوشیدن لباس های بدن نما برای مردان و زنان و پیروی از سبک های غربی و نفوذ فرهنگ برهنگی استعماری ، مهمترین راه کار از سوی دشمنان مسلمانان است که در دستور کار اتاق  فکر آنان قرار گرفته است . آنان با ترویج فرهنگ غربی ، ریشه  را هدف گرفته اند و با تبلیغ از طریق برنامه های ماهواره ای ، شبکه های اجتماعی و ژرنالهای سکسی ، تلاش در تضعیف بنیان خانواده دارند ، چراکه وقتی کوچکترین واحد جامعه (خانواده ) به زوال کشیده شود ،همانند سرطان که آرام آرام  کل سلولهای بدن را فرا میگیرد، این  عارضه بدخیم کل جامعه را گرفتار می سازد و اگر پیش گیری از سوی خانواده ها به عمل نیاید در چند سال آینده شاهد آشفتگی در بنیان خانواده ها و زلزله مهیب اجتماعی  در جامعه خواهیم بود.

 

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست